Zondagochtend, om tien over zeven Nederlandse zomertijd, barst in Australië het Formule 1-seizoen 2018 los. Zelden werd er in Nederland zo reikhalzend uitgekeken naar een autorace.
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Want hoe goed zal de nieuwe Red Bull van Max Verstappen zijn? Is Mercedes weer iedereen te snel af, of gaat Max dit jaar werkelijk meedoen in de strijd om de wereldtitel?
Het raceweekend in Australië geeft altijd de eerste, echte indicatie: hoe zijn de kaarten dit jaar geschud? Tijdens de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag kun je nog wat aanrommelen en experimenteren.
Je kunt je zelfs nog een slippertje permitteren, zoals deze van de regerend wereldkampioen in 2001:
Vanaf de kwalificatie is er echter geen verstoppertje meer bij. Vanaf dat moment gaat het erom. Daarom is de kwalificatie op zaterdagochtend (zeven uur) misschien nog wel spannender om naar te kijken.
Al weet ook iedereen: op zondag worden de punten verdeeld. De punten die in deze eerste race net zo hard meetellen als in de allerlaatste, straks in november in Abu Dhabi.
Rangorde
Een maand geleden werden de nieuwe Formule 1-bolides al aan de tand gevoeld in Barcelona. De twee testweken lieten de bekende rangorde zien: Ferrari zette weliswaar de snelste tijd neer (Ferrari is bijna traditioneel de winterkampioen) maar Mercedes imponeerde opnieuw door verreweg de meeste ronden te rijden en daarbij hautain af te zien van rondjes op de snelste banden.
De verwachting, op basis van de winterstest, is dat Mercedes in Australië een paar tienden los zal staan van de achtervolgers Ferrari en Red Bull. Red Bull had in Barcelona niet de snelste auto, toch toonde Max zich zeer tevreden. Alles voelde beter en sneller aan dan vorig jaar.
Als Red Bull aanstaande zaterdag binnen een halve seconde blijft, dan verwacht Max wel mee te kunnen doen in de race.
Achter de top drie wordt het overigens dringen geblazen. Force India, Renault en McLaren (ik verwacht ook in deze volgorde) zullen strijden om plek vier, best of the rest.
Het Amerikaanse team van Haas (voorzien van allerlei Ferrari-onderdelen) verraste de laatste testdag iedereen met een supersnelle tijd – zij zijn vooralsnog mijn dark horse. Verrassend was ook het optreden van Toro Rosso, dat met de Honda-motor probleemloos talloze ronden reed – toch is het afwachten hoe het loopt als het er écht om gaat.
Zorgen maak ik me om Williams dat, de Mercedes-motor ten spijt, met twee pay-drivers meer en meer dreigt af te zakken naar de achterhoede. Alleen van Sauber, dat onder de naam Alfa Romeo met Ferrari-motoren gaat rijden, hoeven we nog minder te verwachten.
Waar ik zelf wel benieuwd naar ben is om het hele veld weg te zien razen onder de halo’s en er vervolgens ook een hele race tegenaan te moeten kijken. De halo, ik blijf erbij, is geen goede toevoeging aan de Formule 1.
De halo vergroot de veiligheid weliswaar een beetje, maar doet enorme afbreuk aan de broodnodige wow-factor van de Formule 1-auto’s. Wie wordt er straks de eerste wereldkampioen met zo’n ding voor zijn kop?