Met de Grand Prix van Azerbeidjan in aantocht is het Formule 1 seizoen 2017 op eenderde. Zeven van de twintig Grands Prix zijn er nu verreden. Een mooi moment om de tussenstand op te maken. De cijfers zijn simpel: Sebastian Vettel leidt met 141 punten, voor Lewis Hamilton met 129. Valtteri Bottas volgt al op grote achterstand met 93 punten. Max Verstappen scoorde 45 punten. Dat is veel minder dan zijn fans verwachtten, hoopten. Maar wat zit er achter de harde cijfers? Wat zijn de trends? Waar gaat het heen?
Diva
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Eén ding is dit seizoen duidelijk. Mercedes is niet meer het dominante team dat het drie jaar lang geweest is. En dat was hard nodig. Het gevecht tussen Hamilton en Rosberg was boeiend, soms vilein en vermakelijk, maar uiteindelijk is het interessanter en spannender om verschillende auto’s vooraan te zien rijden. De regelverandering die de FIA voor 2017 heeft doorgevoerd heeft dus goed uitgepakt. De combinatie van meer downforce en hardere banden stelt Mercedes dit jaar steeds opnieuw voor problemen. Het lukt soms niet om de auto zo af te stellen dat de meest zachte banden (de ultrasofts) op de ideale bedrijfstemperatuur komen.
Toto Wolff noemde de Mercedes W08 al een diva: grillig en ondoorgrondelijk. We zagen Hamilton ploeteren in Rusland en in Monaco, maar zodra hij de diva getemd krijgt, zien we ook weer de ongenaakbare Hamilton: in Canada had hij een weekend als in zijn beste jaren. Toch blijf ik erbij dat na zijn derde titel in 2015, waarmee hij zijn idool Ayrton Senna evenaarde, de gretigheid bij Hamilton is afgenomen. Precies van die verslapping heeft Rosberg vorig jaar geprofiteerd. Lukt het Vettel dit jaar ook?
Boenderen
Is Mercedes duidelijk nog aan het stoeien met de auto, Ferrari heeft de boel goed voor elkaar. Zowel inzake de motor als de aerodynamica heeft de Scuderia topwerk geleverd. Toch moet Ferrari nog steeds tot het uiterste gaan om Mercedes vóór te blijven. Dat is mooi om te zien. En soms niet zo mooi: in Monaco werd Räikkönen overduidelijk opgeofferd om Vettel maximaal te laten scoren. Dat deed te teamleiding ook omdat ze wel inzien dat ze (nog) niet echt de bovenliggende partij zijn. Vettel won in Australië weliswaar overtuigend, maar in Bahrein had hij geluk met de safetycar en Monaco was een one-off, waar de diva van Mercedes zich van haar slechtste kant liet zien.
Dat Ferrari er zo voor moet strijden, maakt het seizoen interessant. De vechtende Vettel is absoluut de smaakmaker tot nu toe. Vorig jaar was de auto nog niet goed genoeg en ging Vettel veel te vaak over het randje, met allerlei botsingen en scheldpartijen tot gevolg. Met de Ferrari SF70H heeft hij een auto waarmee hij echt kan boenderen. In Spanje zette hij overtuigend Bottas opzij en in Canada passeerde hij Ocon met een prachtige, riskante manoeuvre. Heerlijk. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: een ware kampioen passeert.