Grand Prix Abu Dhabi: zorgt Max Verstappen voor vuurwerk in de Emiraten?

Koen Vergeer

Het seizoen is beslist, de laatste race dient zich aan. Kan Max Verstappen voor vuurwerk zorgen in Abu Dhabi?

Het is een beetje een race om des sjeiks baard, maar toch… Wie zit er straks met het lekkere gevoel van die laatste overwinning onder de kerstboom?

Koen VergeerKoen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Max Verstappen en Red Bull, omdat in Abu Dhabi vermogen minder telt dan downforce? Sebastian Vettel en Ferrari, omdat zij beschikken over de snelste auto van dit moment? Of toch Lewis Hamilton, omdat Mercedes al jaren ongeslagen is in de Emiraten?

Rollercoaster

Voor de laatste race van het seizoen 2017 reist de Formule 1-karavaan af naar Abu Dhabi, hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Op ongeveer een half uurtje rijden van de stad ligt het eiland Yas.

In feite een soort Maasvlakte, die met vele miljarden Dirhams is omgetoverd tot een spectaculair vakantie-resort. Wat u maar wenst, het is er. Luxe hotels met zwembaden op het dak, een giga Shopping-Mall, een strand, Waterworld, plezierhaven, Ikea. Top-attractie is het pretpark Ferrari World Abu Dhabi, met de snelste achtbaan ter wereld: Formula Rossa. In deze rollercoaster zit je binnen twee seconden van 0 op 100, raas je maximaal 240 per uur en krijg je af en toe 2G te verwerken.

Natuurlijk moeten echte Ferrari-coureurs een ritje maken. Wie is er het meest nerveus, Vettel of Räikkönen?

Ten midden van alle vermaak ligt het circuit van Abu Dhabi. Waar je overigens ook voor de fun zelf een snel ritje kunt maken in een Formule 3000-auto (voor 450 euro) of een Ferrari 458 GT (voor 1000 euro).

Echter niet in dat ene weekend eind november, want dan is het Yas Marina Circuit het toneel van de afsluiting van een lang Formule 1-seizoen.

Schemerrace

De eerste race in Abu Dhabi was in 2010. En meteen had de race een unieke eigenschap: hij start bij daglicht en finisht in het donker. Racen in de schemering. Lichtmasten langs de baan zorgen voor licht.

Ik wacht nog steeds op de eerste Formule 1-auto die in het tunneltje crasht en de boel blokkeert. Het circuit kent nog paar bijzonderheden. Zo moeten de coureurs om vanuit de pit de baan weer op te rijden onder een tunneltje door. Ik wacht nog steeds op de eerste Formule 1-auto die in het tunneltje crasht en de boel blokkeert.

Daarnaast loopt de baan onder een architectonisch hoogstandje door: het Viceroy-hotel. Het circuit zelf is niet erg opwindend. Veel langzame bochten. Kimi Räikkönen was in 2010 vrij helder over de baan: “De eerste paar bochten zijn wel aardig, de rest is shit.”

Het eerste deel van de baan is inderdaad snel. Bocht 2 en 4 worden genomen met 250 en 270 kilometer per uur. Dan is het flink remmen in het arenagedeelte rondom de hairpin, die met 75 per uur genomen wordt. Daarna volgt de tweede sector, met twee lange rechte stukken. Even voluit gassen en dan boven op de rem voor bocht 8: van 335 terug naar 80 per uur.

Remmen in de Formule 1 heeft weinig meer met de menselijke ervaring te maken, aldus ex-Ferrari-coureur Gerhard Berger. “Het is een wiskundige grootheid waarin je maar moet geloven, elke keer opnieuw. Je moet jezelf continu overwinnen, omdat je ogen en je hersenen elke keer weer zeggen: dat gáát niet!” Maar het gaat toch…

Heel even moet het lichaam 5,5 G verwerken. En in bocht 11 nóg maar een keer, van 325 terug naar 95. De twee rechte stukken zijn ook de DRS-zones, dus het spreekt vanzelf dat bocht 8 en 11 de plaatsen zijn waar ingehaald kan worden.

Daarna volgt een Monaco-achtig labyrint, langs het water, veel haaks, onder het hotel door. Alleen de laatste twee bochten zijn redelijk snel, waardoor veel coureurs hier nogal eens de track-limits overschrijden. Hieronder kun je mee voor een flying lap met Lewis Hamilton:

Een echte kampioen passeert

De eerste race in Abu Dhabi was meteen ook de meest dramatische. Het was de laatste race in een ongemeen spannend seizoen, waarin Vettel en Webber elkaar van de baan reden in Turkije en waar Massa Alonso voor moest laten gaan in Hockenheim.

In Abu Dhabi knakte Alonso’s carrière In Abu Dhabi waren er maar liefst vier coureurs die nog kans maakten op de titel. Alonso, Webber en Vettel stonden dicht bij elkaar, Hamilton had alleen een rekenkundige kans. Een fascinerend strategisch steekspel volgde, waarbij Ferrari de fout maakte de strategie van Webber te volgen, waardoor Alonso vast kwam te zitten in het verkeer.

Terwijl Vettel op de titel afkoerste, kwam Alonso maar niet langs de Rus Vitaly Petrov. Ronde na ronde. Als hij Petrov had ingehaald, was Alonso kampioen geweest.

Ik denk dat de Spanjaard hier nog wel eens zwetend van wakker wordt. In Abu Dhabi knakte Alonso’s carrière, als het om wereldtitels gaat. Hier had hij Ferrari-kampioen moeten worden, zijn derde wereldtitel moeten pakken. Want een echte kampioen passeert.

Senna of Schumacher hadden absoluut een do-or-die-actie ingezet, waarbij de Rus ongetwijfeld aan de kant of anders van de baan was gegaan. Na afloop liet Alonso zijn woede blijken. Te laat. Ook Olav Mol vond het totaal ongepast:

Leave me alone!

In 2012 liet Sebastian Vettel zien hoe het moet. Tot tweemaal toe stormt hij van achter uit het veld naar voren. Vettel begint de race achteraan omdat er te weinig benzine in zijn tank zit na de kwalificatie (de FIA heeft een bepaalde hoeveelheid nodig om controles te doen).

Als Vettel lekker op weg is naar voren, rijdt hij tijdens een safetycarfase bijna tegen Ricciardo aan: neus wisselen, opnieuw beginnen. De een na de ander passerend (inderdaad: inmiddels is er het hulpmiddeltje DRS) eindigt Vettel alsnog op het podium en houdt zijn titelkansen springlevend.

De Grand Prix van 2012 verwierf echter vooral faam dankzij de winnaar, Kimi Räikkönen. Na pech voor Hamilton reed de Fin uiterst geconcentreerd op de zege af. Zijn eerste, sinds zijn comeback in de Formule 1.

Tijdens de race trachtte zijn race-engineer hem af en toe nog wat belangrijke informatie in te fluisteren, maar daar had Kimi even geen behoefte aan, getuige de legendarische boordradio:

Rosberg

Een echte kampioen passeert. Zo ook vorig jaar. Nico Rosberg koerste aan het eind van het seizoen op de wereldtitel af door keurig een reeks tweede plaatsen te scoren, achter Lewis Hamilton.

Een echte kampioen passeert Echter, in Abu Dhabi reed daar in een keer Max Verstappen op plaats twee. Zo ging Rosberg het niet redden! Via de boordradio hoorde je Rosberg angstig vragen of Max nog een pitstop moest maken. Het team was bang van niet. “Je zult er voorbij moeten…”

Met het zweet in zijn handen, zeker weten, wist Rosberg Max te verschalken. Kijk, zo verdien je een titel.

De wereldtitel betekende voor Rosberg een enorme opluchting. Eindelijk was hij erin geslaagd om zijn eeuwige tegenstrever te verslaan. Al een leven lang reden ze samen, tegen elkaar, en altijd was Hamilton de snellere geweest.

Omdat Hamilton na zijn derde titel even niet meer zo nodig hoefde, en omdat Rosberg werkelijk alles op alles had gezet en bij vlagen boven zichzelf uitsteeg, was het hem gelukt.

Nog niet de race van Max

De Grand Prix in Abu Dhabi is nog niet zo de race van Max Verstappen geweest. Hij heeft nog niet van het rozenwater kunnen proeven. Het Yas Marina Circuit lijkt ook erg op een stratencircuit, en dat zijn niet zijn favoriete circuits, vertelde Max onlangs nog in het Ziggo-programma Peptalk.

Vorig jaar reed hij wel een lekkere inhaalrace, nadat hij in de eerste bocht tegen Nico Hülkenberg opreed en op de laatste plaats belandde. Met slechts één pitstop vocht hij zich terug naar plaats vier.

Het jaar ervoor had hij juist een extra pitstop nodig nadat hij zijn banden had beschadigd en eindigde hij op plaats zestien. Tijd om iets recht te zetten?

Na de race in Abu Dhabi wordt er nog twee dagen getest op het Yas Marina Circuit. Daarna begint de Formule 1 zijn gezonde winterslaap.

Maar vrees niet, op Numrush blijven we je de winter door op de hoogte houden over de Formule 1 en over Max Verstappen. En volgende week blikken we vooruit op het nieuwe seizoen van de Formule E, dat van start gaat in Hong Kong.

Fotografie: Red Bull Content Pool
Gifs via Giphy.

Vector van circuit:  Wikimedia Commons – Arz [CC-SA3.0]