Yessss! We gaan weer los! Zodra zondagochtend de lichten boven de startstreep doven, scheuren twintig Formule 1-bolides weg voor een heel nieuw Formule 1-seizoen.Voorbij is het gespeculeer, het koffiedik kan gevoeglijk door de gootsteen, want dit, beste mensen, dit is het echie. De hartslag gaat omhoog, vanaf nu is het elke twee weken raak. Soms zelfs vaker. Maar geen start is zó lekker als die in Melbourne, hier hebben we met z’n allen op zitten wachten. Het is niet voor niets een van de meest bekeken starts van het jaar.
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Meer dan ooit zullen de Nederlandse Formule 1-fans op het puntje van hun stoel zitten. Want vanaf dit weekend wordt echt duidelijk waartoe Max Verstappen met zijn nieuwe Red Bull RB13 in staat mag worden geacht. Vanaf de kwalificatie op de (Australische) zaterdagmiddag, weten we hoe de kaarten zijn geschud. Wie is er snel, wie is er supersnel? En wie is er dit keer (weer) niet in geslaagd een fatsoenlijke auto op de baan te brengen? Maar pas op zondag worden de punten verdeeld en mag er geknokt worden om elk stukje asfalt. Racen. Daar gaat het om.
Explosieve start
Met al die hooggespannen verwachtingen staat de traditionele seizoensopener wat de coureurs betreft bol van puur, explosief ongeduld. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan aan de leiding de allereerste bocht van het seizoen ingaan? Nou ja, er ook aan de leiding weer uit komen! Hoe vaak kwam het in die allereerste meters al niet tot botsingen, grote en kleine, soms zelfs al vóór de eerste bocht?
Twintig overkokende ego’s die allemaal vinden dat zij al ritsend recht hebben om nog een paar plaatsjes op te schuiven. Natuurlijk, de start is een uitmuntende gelegenheid om plaatsen goed te maken, maar races win je echt niet in de eerste bocht. Laat staan wereldtitels. Het is dus zaak dat je er heel door komt, wat lang niet altijd iedereen lukt.