De derde Grand Prix van het seizoen 2018 is die van China. Er zijn nog negentien races te gaan, maar met slechts 8 punten achter zijn naam moet Max nu echt aan een inhaalrace beginnen, wil hij nog meedoen in de strijd om de wereldtitel.Sebastian Vettel heeft het maximale aantal punten gescoord (50) en Lewis Hamilton staat op 33. Een zege levert 25 punten op, maar ja, Vettel en Hamilton vallen niet zomaar uit…
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Eerst even terug naar Bahrein, waar Max ook aan een inhaalrace dacht te beginnen. Nu zijn de middenmoters inmiddels wel gewend dat Max voorbij komt zetten, maar Lewis Hamilton gaat natuurlijk niet zomaar opzij.
Max kleunde erin, zo kennen we hem. Inhalen. Daarom zijn we in Nederland (en daarbuiten) dol op hem. Maar het was riskant en dit keer kreeg Max het lid op de neus: lekke band, schade, DNF, nul punten.
De race was nog jong, de auto was goed en de long runs van de Red Bull waren veel belovend geweest – dus misschien, als je wereldkampioen wilt worden, moet je soms even niet meteen willen inhalen? De meningen hierover blijven verdeeld. Dit laat zien dat Formule 1 echt áltijd op het randje is.
Opmars
Het circuit in China lijkt Max goed te liggen. Drie jaar geleden begon hij hier zijn opmars in de Formule 1 met een paar prachtige inhaalacties. Na zijn debuut in Australië en de race in Maleisië, vond Max dat hij wel genoeg had rondgekeken en dat het tijd werd om eens wat te gaan aanvallen.
Met de Toro Rosso haalde hij diverse tegenstanders in. Maar het was vooral de wijze waarop hij dat deed, kalm en vol overtuiging, die de Formule 1-wereld versteld deed staan.
Twee jaar later in de regen baarde Max nog meer opzien door in de eerste ronde van plek 16 naar plek 7 te sturen. Een ongelofelijk rondje. Kijk en geniet, hij kan het écht wel…
Torpedo
Het Shanghai International Circuit is een van de geslaagde ontwerpen van Herman Tilke. Een gevarieerde baan met een aantal snelle bochten (bocht 7 en 8), langzame bochten (3 en 6), lastige, lang doordraaiende bochten (bocht 1-2 en 13) en een spectaculair lang recht stuk waar aan het eind de haarspeldbocht (14) wacht.
Let ook op bocht 16 bij het opkomen van start-finish, een geniepig snelle bocht waar heel wat coureurs zich vergalopperen. Zoals Saubers reservecoureur Antonio Giovinazzi tijdens de kwalificatie in 2017: