Hamburger Timetable: fast food reisschema

Soms lijkt het wel of er voor elke toepassing van data / data viz voor gezonde doeleinden, er een een ongezonde tegenover gezet wordt. In dit geval de nieuwste campagne van McDonalds in samenwerking met reclamebureau DDB én de Poolse spoorwegen(!). Tesamen bedachten zij de “Hamburger Timetable”, een display met binnenkomende en vertrekkende treinen op Warschau CS maar dan anders. Want waar je zou verwachten dat je op het display zou kunnen zien hoe laat je volgende trein vertrekt, laat dit bord zien hoeveel hamburgers je nog kan wegpoetsen voor je je reis vervolgt.

De visualisatie is dus niet bijster complex: hoe sneller een trein vertrekt, hoe minder het aantal hamburgertjes, is hij vertraagd wordt dat ook getoond met meer hamburgers. Wat een stuk complexer is, is proberen te bedenken wáárom McDonalds juist zo’n ongezond signaal wil afgeven. De afgelopen jaren heeft de restaurantketen een behoorlijk smak geld uitgegeven om het imago van vetmakende fast food keten tegen te gaan. En wat zou de Poolse spoorwegen, naast een behoorlijke som geld, bezielt hebben om er aan mee te werken? Cheap thrills, maar ik denk dat het management van alle betrokken partijen vast een zeker de views van deze hippe online video ter verdediging zullen aanwenden…