Numrush

Hands-on met Prizm: De eerste zelflerende muziek speaker

Prizm, de eerste zelflerende audio speaker was vorig jaar een enorme Kickstarter hit. Het bedrijfje achter deze ubercoole gadget haalde in een paar weken tijd maar liefst $166.000 dollar op. Inmiddels is de Prizm in productie, en tijdens de IFA in Berlijn kregen wij de kans om het bijzondere apparaatje vast een keer uit te proberen.

Net als de Phonotonic is Prizm een Franse startup op gebied van muziek. Het aanvankelijke doel van de Kickstartercampagne die vorig jaar gestart werd was $70.000, maar dat streefbedrag werd al in een recordtijd van 4 dagen gehaald. Volgens Chief Product Officer Olivier Roberdet is er grote behoefte aan een ‘slimme’ muziekspeaker:

Welke muziek je luistert is sterk afhankelijk van de setting waar je je op dat moment in bevindt. Tijdens een feestje luister je andere tracks dan wanneer je met een goed glas wijn even ontspannen op de bank zit. De voor Prizm ontwikkelde software zorgt er voor dat we die patronen in je gedrag leren te herkennen, en je muziek daarop aanpassen.

Omdat muziek een sociale aangelegenheid is, heeft elk gezinslid een eigen Prizm account. De speaker herkent zelfs wie van de familie er in de kamer aanwezig is, en stemt de playlist daar op af. Je kunt je favoriete streaming apps gebruiken in combinatie met de speaker, zoals Deezer, Soundcloud of Spotify.

Prizm werkt samen met je bestaande (multiroom) speakerset bijvoorbeeld van Sonos of Philips. Dat is mooi, want zo hoef je dus niet in te boeten op de audiokwaliteit die je gewend bent. Maar voor een introductieprijs van $139 maak je met Prizm je bestaande audiosetup wel gelijk een heel stuk intelligenter. Wanneer de Prizm precies in de verkoop gaat, is helaas op dit moment nog niet helemaal duidelijk. 

Het is ondertussen ook de vraag hoe lang het duurt voordat bestaande audiogiganten de technologie van Prizm gaan overnemen en standaard integreren in hun eigen audiosystemen. Ondanks herhaaldelijk aandringen bij de aanwezige afgevaardigden van het Franse bedrijfje, wil niemand zich uitlaten over een mogelijke overname door ‘één van de grote jongens’. Maar wij hopen er stiekem wel op.