Af en toe komt het weer in het nieuws: grote bedrijven als Google en Facebook verkopen persoonlijke data van gebruikers. In ruil hiervoor kun je gratis gebruik maken van hun services. Maar nu is er een bedrijf met een andere aanpak: Handshake. Handshake stelt consumenten in staat om zelf hun data te verkopen en om direct als consument met bedrijven te onderhandelen over de prijs van jouw persoonlijke data.
Handshake fungeert als een marktplaats, waar bedrijven en consumenten samen komen. Met behulp van deze app en website is het mogelijk om direct, zonder anonieme tussenpersonen te onderhandelen. Is de prijs voor jouw data niet goed genoeg? Dan het krijgt het bedrijf geen data. Is er een overeenkomst bereikt, dan hebben beide partijen een voordelige deal. De consument vult een enquête in, geeft je mening over een advertentie of zet de GPS van een mobiele telefoon aan. Doordat Handshake werkt met zowel een website als een app, zijn er voor bedrijven veel mogelijkheden om de benodigde data te verzamelen.
De vraag is natuurlijk hoeveel bedrijven daadwerkelijk mee gaan werken aan dit project. Hoewel het voor consumenten erg lucratief kan zijn, lijkt het voor bedrijven een tijdrovend proces om met iedere individuele klant te onderhandelen over de prijs van data. Ook kan de data snel duurder worden, als consumenten zelf hun prijs kunnen bepalen. Consumenten krijgen iedere week een rapport, om te vergelijken hoe veel hun data oplevert in vergelijking met de data van andere consumenten. Dit kan de prijs van data drastisch omhoog drijven.
Hoewel het moeite kan kosten om zowel bedrijven als consumenten over te halen zich aan te melden, is dit een interessante poging om consumenten meer controle te geven over hun data. Hopelijk durven bedrijven de stap te zetten om zich aan te sluiten bij dit initiatief!