Numrush

Nederlandse app verzamelt hartslag om onderzoek te doen naar hartritmestoornissen

Heart for Heart

Wil je helpen bij het onderzoek boezemfibrillatie, een veelvoorkomende hartritmestoornis? Dan kun je nu een donatie doen via een speciale app: Heart for Heart. Je doneert alleen geen geld, maar je hartslag. Via de camera van je iPhone (er is op dit moment geen Android-versie) wordt je hartslag geregistreerd, zodat die kan worden gebruikt voor een grootschalig onderzoek.

De app is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Happitech van Yosef Safi Harb. De actie wordt gesteund door de Hartstichting en Arrhythmia Alliance, een wereldwijd netwerk van deskundigen die kennis uitwisselen over hartritmestoornissen.

“Door gegevens goed vast te leggen en toegankelijk te maken voor de wetenschap ontstaat er beter inzicht in de verschillende oorzaken en het ziektebeloop van deze complexe ziekte. Artsen kunnen mensen met een verhoogd risico hierdoor in een eerder stadium opsporen”, zegt de Hartstichting tegen de NOS.

Privacy

iCulture merkt daarbij terecht op dat de app niet door de Hartstichting is gemaakt, maar het een zelfstandig project van Happitech is. Deze startup is een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen met zijn hartritme-technologie en heeft op dit moment veel grote verzekeraars als klant. Het verdient echter geld door deze bedrijven technologie te verkopen en handelt niet in data.

Over het beschikbaar stellen van de data stelt de oprichter van het bedrijf in een reactie: “Na het einde van de Heart for Heart campagne, nodigen we ziekenhuizen en onderzoekscentra uit om hun onderzoeksvraagstukken te presenteren. Samen met de Arrhythmia Alliance wordt er gekeken naar de relevantie en de impact van het onderzoek. Op basis hiervan wordt er toegang verleend tot de datasets.”

“We hebben extra veiligheidsmaatregelen genomen die ervoor zorgen dat wij geen gevoelige informatie verzamelen.” De data wordt daarom niet gekoppeld aan je locatie of het ID van je toestel.

Dit artikel is aangepast met een reactie van Happitech over de privacyvraagstukken.