Het was de laatste weken onrustig binnen de Hearthstone community. De balans binnen de collectable card game van Blizzard, onbedoeld één van de grootste eSports, was sinds de laatste uitbreiding aardig zoek.
Ward GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van eSports en gaming culture. Deze week: hoe de ontwikkelaar van Hearthstone op unieke wijze omgaat met kritiek van fans.Spelers klaagde tevergeefs steen aan been. Er moest iets gebeuren om het plezier terug te brengen en een nieuwe uitbreiding om dit op te lossen liet te lang op zich wachten.
Kritische geluiden
Tot overmaat van ramp kondigde Lifecoach, een van de populairste spelers en teamgenoot van Nederlander en tweevoudige Europees kampioen, ThijsNL, aan te stoppen met de game. De mogelijkheid om je als goede speler te onderscheiden van de middelmaat werd volgens hem per uitbreiding minder. Keuzes binnen het ontwikkelteam komen volgens Lifecoach ten goede aan de casual speler, maar niet aan eSports.
Het al twee jaar uitblijven van goede eSport-functionaliteiten helpt ook niet. Dit zorgt ervoor dat valsspelen tot de mogelijkheden behoort. Denk aan je internetverbinding verbreken wanneer je achter staat, zodat volgens de regels de game noodgedwongen opnieuw gespeeld moet worden.
Dit overkwam de Nederlandse speler Mitsuhide tot twee keer toe tijdens het laatste grote Europese kwalificatietoernooi. Hij moest een potje tot driemaal toe spelen. Hij stond twee keer voor toen de internetverbinding van zijn tegenstander, die vanuit een andere locatie in Rusland speelde, wegviel. De derde poging verloor hij uiteindelijk. Toen hield de internetverbinding wonder boven wonder wel stand. Bewijs dat zijn tegenstander opzettelijk de verbinding verbrak is er niet. Zuur is het wel.