Here en Mobileye gaan samen de strijd met Google aan op het gebied van zelfrijdende auto’s

De markt voor zelfrijdende auto’s is volop in beweging de laatste maanden. Autofabrikanten werken aan hun eigen technologie en zoeken tegelijkertijd de samenwerking met techbedrijven. Google lanceerde onlangs Waymo, dat al meteen een deal met Honda heeft en praat met Fiat. Maar Waymo krijgt nu concurrentie van Here en Mobileye.

Here is de oude kaartendienst van Nokia, maar tegenwoordig in handen van Audi, BMW en Daimler. Mobileye is een Israëlisch bedrijf dat hardware ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf was tot een paar maanden geleden de leverancier voor de hardware achter Tesla’s Autopilot.

De bedrijven willen hardware en kaarten samenvoegen om zo een compleet platform aan te kunnen bieden aan autofabrikanten, meldt Mobileye. De data die de sensoren van Mobileye verzamelen, wordt gekoppeld aan de live-kaarten van Here, waardoor deze verrijkt worden met “herkenningspunt en weginformatie om een auto bewuster te maken van – en dus beter te kunnen laten reageren op – zijn omgeving”.

Sectorbreed initiatief

De bedoeling is dus dat beide bedrijven eigenlijk de hele wereld in kaart brengen en opslaan in kaarten. Deze kaarten kunnen ze vervolgens weer aanbieden aan autofabrikanten, waaraan Mobileye vervolgens ook de benodigde hardware levert.

Uiteindelijk is het doel van de twee bedrijven dat hun samenwerking resulteert in een ‘sectorbreed’ initiatief, maar de kans dat dat lukt is klein. Google gebruikt immers zijn eigen kaarten, Tesla wil niet meer werken met Mobileye en ondertussen is bijvoorbeeld TomTom extreem druk met het maken en aanbieden van kaarten.

BMW en Intel

Overigens werken BMW, Mobileye en Intel ook samen aan technologie voor zelfrijdende auto’s. Dit bijt de samenwerking tussen Mobileye en Here niet, aangezien het kaartenbedrijf in handen is van BMW (samen met enkele andere fabrikanten).