Als er één internetbedrijf is dat de afgelopen jaren nooit stil lijkt te zitten, dan is het Facebook. Als je begint met het opsommen van de veranderingen binnen de dienst(en) van het bedrijf, dan kun je zo ongeveer oneindig doorgaan. Van emoji-reacties onder posts tot augmented reality-toepassingen in de camera-app en van chatbots in Messenger tot het schaamteloos kopiëren van Snapchat Stories. Het meest interessante vind ik echter de focus van Facebook op video de laatste jaren.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week duikt hij in de obsessie van Facebook om televisie te vervangen.Als het gaat om video is Facebook bezig om stap voor stap om het ultieme doel te bereiken: televisie vervangen. En nu kun je daar een hoop tegenin brengen. TV verdwijnt sowieso niet zomaar en daarnaast heeft Facebook met gigantische partijen als Netflix en YouTube heel veel concurrentie op online video vlak. Toch denk ik dat er wordt onderschat wat hier gebeurt.
Tijd
Voordat ik dieper in ga op de ontwikkelingen waar Facebook mee bezig is, is het goed om je eerst te realiseren waarom het internetbedrijf dit doet. Om geld te verdienen natuurlijk. Met advertenties. Dat is een open deur, maar er zit net wat meer achter. Om geld te verdienen moeten mensen immers Facebook gebruiken. Het liefst zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk. De basis om te zorgen dat mensen de dienst zo vaak en lang mogelijk gebruiken, is dat vrienden veel met elkaar delen.
Probleempje: toen Facebook groter werd en ook er ook steeds meer andere sociale netwerken kwamen, zag je dat grote groepen gebruikers steeds minder ging delen. Foto’s zetten ze op Instagram, persoonlijk berichten in een WhatsApp-groep. Niet voor niets dat Facebook juist die apps heeft overgenomen natuurlijk.
De makkelijkste manier om te zorgen dat mensen langer blijven hangen op Facebook is video Deel deze quoteOm te zorgen dat Facebook zelf interessant bleef is het netwerk met de jaren steeds meer afhankelijk geworden van bekende mensen en mediapartijen; pagina’s die interessante content delen. Nu moet ik er eerlijk bij zeggen: dit is niet zo zwart-wit als ik nu het schets, want Facebook zag dat de dienst onpersoonlijker werd door alle content van pagina’s. Dit konden gebruikers dan ook weer niet waarderen, dus er is ontzettend veel gesleuteld aan de algoritmes aan de achterkant die bepalen welke content je nu precies te zien krijgt. Alles om maar uit te zoeken voor welke content jij het vaakst terugkomt en het langst blijft hangen als gebruiker.
Misschien wel de makkelijkste manier om te zorgen dat mensen langer blijven hangen op Facebook is video. Immers: aan een filmpje besteedt je al snel meer tijd dan een foto. En het is een stuk passiever tot je te nemen dan een artikel. Toen de consumptie van video op mobiel snel groeide, mede dankzij de opkomst van 4G, is Facebook dan ook in het gat gesprongen en is het eigenlijk gewoon de directe strijd aangegaan met YouTube.