Het gaat slecht met de mobiele browser; mensen gebruiken liever apps


Nieuwe data van onderzoeksbedrijf Flurry wijst uit dat het gebruik van apps op smartphones blijft groeien met de uitbreiding van het mobiele web. Gebruikers zouden nu gemiddeld 2 uur en 42 minuten per dag gebruik maken van hun mobiele apparaten tegenover 2 uur en 38 minuten een jaar geleden.

Hoewel deze algehele tijd dus niet drastisch is toegenomen is de tijdsbesteding van de gebruikers wel veranderd. Van de tijd die wordt besteed aan mobiele apparaten gaat maar liefst 2 uur en 19 minuten uit naar mobiele applicaties, een kleine groei ten opzicht van vorig jaar. Het mobiele surfen lijkt van deze groei het grootste slachtoffer te zijn; deze activiteit is gedaald van twintig naar slechts veertien procent! Simon Khalaf, CEO van Flurry stelt:

 The changes indicate that the mobile browser has become just “a single application swimming in a sea of apps.

appstimespent

In het onderzoeksrapport toon Flurry ook welke app categorieën het meest populair zijn gebleven van jaar tot jaar. Niet verassend domineren nog steeds de games binnen de verschillende mobiele applicaties; maar liefst 32% van de tijd waarin men apps gebruikt wordt hier aan besteed.

appcategories
Facebook behoudt een sterke tweede positie met 17% van ons mobiele gebruik, maar is wel met 1% gedaald ten opzichte van 2013. Dat is merkwaardig; een eerder bericht van Facebook toonde juist een enorme groei in het mobiele gebruik. Flurry geeft aan:

Despite massive efforts by Google and Facebook, the market hasn’t consolidated and over the past couple of years, we have seen new franchises emerge in almost every sector of mobile.” These include apps like Pinterest, Snapchat, WhatsApp (acquired by Facebook), Waze (acquired by Google), Spotify and more, which on their own account for a percentage or two of the time spent on mobile.

Onder de meest opvallende dalingen bevinden zich Safari, die van 12% gezakt is naar slecht 5%. Ook non-Google en non-Apple browsers zijn dit jaar minder populair. We zien dus duidelijk dat apps domineren en ons dus voldoende te lijken voorzien van relevante informatie en entertainment; daarvoor hoeven we niet meer te surfen.