Numrush

Het succes van Ted Lasso

Een pareltje van een televisieserie. Ted Lasso – afgelopen award season nog overladen met prijzen, verbreekt alle records en wordt door iedereen getipt. Als je de serie nog niet gezien hebt stel ik voor dat je deze direct op je media-week-menu zet. En dat alles voor een – op het eerste oog – luchtig comedy-drama over een Amerikaanse coach (Jason Sudeikis, tevens bedenker, regisseur en producer van de serie) die aan de slag gaat bij een Engelse Premier League voetbalclub.

Wie de serie even vluchtig bekijkt zal misschien niet direct snappen waar alle ‘fuss’ vandaan komt. En toch is er bij Ted Lasso iets heel bijzonders aan de hand. Vier leden van het creatieve team achter deze enorme hit op Apple TV, vertellen op SXSW waaraan zij het wereldwijde succes wijten.

Spoiler alert: Mocht je de serie nog niet gekeken hebben, dit artikel bevat enkele kleine spoilers van het eerste seizoen. 

Levensechte momenten

De timing van Ted Lasso had waarschijnlijk niet beter gepland kunnen worden dan in dit sombere corona-jaar. Juist in een periode waarin mensen wel wat hartverwarmende feel good televisie kunnen gebruiken.

Maar Ted Lasso is meer dan dat. De serie geeft je op zeer knappe wijze het gevoel dat je veel momenten live met de cast mee beleefd. De winnende goal tijdens een voetbalwedstrijd (die overigens bijna geheel CGI was). Een dronken karaoke-avond met het hele team. Het verdriet van een verloren liefde. En ja, zelfs een emotionele paniekaanval.

Aandacht voor details

De kracht van al deze scènes vindt uiteraard zijn oorsprong in het sterke acteerwerk van de complete cast. Maar net zo lovenswaardig is het oog voor detail van het team van editors.

Tijdens de opnames van de serie kregen de editors dagelijks zogenaamde ‘dailies’ doorgestuurd. Beelden waarmee zij direct aan de slag konden om die ene perfecte scene te monteren. Bij het spotten was er steeds veel aandacht voor kleine details. Een glimlachje om de mondhoeken. Een blik. Een klein non-verbaal gebaar. Al deze kleine details werden uiteindelijk gebruikt om elke scène een dosis ‘extra emotionele lading’ te geven.

Improv Comedy

Jason Sodeikis is van huis uit een bekende improv comedian (o.a. bekend van onder meer Saturday Night Live en ons eigen Boom Chicago in Amsterdam) en Ted Lasso werd ooit bedacht als sketch. Dat het personage uiteindelijk een eigen leven kreeg in deze serie betekende gelukkig niet dat gebroken werd met het oorspronkelijke genre.

Maar bij improv comedy draait alles om timing – de reden dat Saturday Night Live haar meeste sketches ook nog steeds live uitzendt. Toch slaagde het productieteam van Ted Lasso er in om de stijl succesvol door te vertalen naar een televisieserie, zonder dat het (te) cheesy wordt. Snelle montage en de timing van een punchline waren cruciaal om een scene ‘goed’ te krijgen.

Om te voorkomen dat er tijdens editing niet genoeg materiaal voorhanden was, namen de acteurs soms wel 4 verschillende versies van een scene op. Er bestanden soms wel 4 verschillende versies van een grap. En er was altijd ruimte voor improvisatie on the spot. Soms haalden zelfs onbedoelde momenten de scene, omdat ze hem net even beter maakten. De cat claw van Higgins was daar een mooi voorbeeld van. Niet gescript, wel de juiste knipoog op het juiste moment.

Britpop muziek

Muziek is een wezenlijk onderdeel van Ted Lasso. Editor Melissa McCoy vertelt hoe muziek in de montage van een film of serie altijd een lastig verhaal is omdat ‘iedereen er een mening over heeft’. En natuurlijk kregen ze bij de muziekkeuze ook advies van niet de minste (o.a. Marcus Mumford van Mumford & Sons, red.). Om zelf ‘in the mood’ van de serie te komen verzamelde McCoy zichzelf tijdens haar werkzaamheden een behoorlijke playlist vol ‘Britse muziek’.

“Soms vroeg ik Alexa gewoon om ‘muziek uit Engeland’ op te zetten. Het nummer Strange van Celeste uit de emotionele scène net na Ted’s paniekaanval, is daar een goed voorbeeld van. Het nummer is perfect voor die scène, en ik krijg reacties van over de hele wereld op dat ene nummer. Maar het kwam at random op mijn playlist voorbij, toen ik op een ochtend mijn gezin op pad had gestuurd zodat ik ons huis eens goed kon schoonmaken. Soms vindt het perfecte nummer jou. Op de gekste momenten.”

Terug naar Film School

Belangrijk voor de productie van Ted Lasso was ook de onderlinge samenwerking binnen het team. Elkaar steeds weer de vraag stellen: “Welk gevoel wil jij dat deze scène bij de kijker oproept”. “Het was soms net alsof we weer in de schoolbanken van Film School zaten” grapt een van de editors. Jason Sudeikis was overigens ook in dit stuk van de productie nauw betrokken.

Voor het script werden veel scènes geschreven die deels ontleent waren uit het echte leven. Een voetballer die in een interview met de pers een quote gebruikt die een echte sporter ook ooit gebruikt heeft bijvoorbeeld. Voor de voetbal scènes werd trouwens veel CGI gebruikt. Het stadion van Crystal Palace diende weliswaar als backdrop voor sommige scènes (zoals de aankomst van Ted in de eerste aflevering), op de grasmat aldaar mocht het productieteam in het echt nog geen stap zetten.

Het gevoel van een echte voetbalwedstrijd

De ‘choreo’ voor elke wedstrijd werd eerst zorgvuldig voorbereid in een computeranimatie en vervolgens opgenomen met echte voetballers. De hoofden van de acteurs werden er in postproductie later opgeplakt. Ook het publiek is later toegevoegd, net zoals de scènes in de dug-out waar Coach Lasso met zijn staff staat. “Dan is het de kunst het toch het gevoel van een echte wedstrijd, of in elk geval de betere sportfilm te geven”.

Maak het rond

Eén van de belangrijkste lessen die Sudeikis zijn productieteam meegaf is het belang van het ‘rondmaken van de cirkel’. “Jason besteed in zijn producties heel veel aandacht aan wederkerigheid. Een element dat in aflevering 1 geïntroduceerd wordt komt in aflevering 10 weer terug. Dat geeft een serie kracht en emotionele lading” aldus McCoy.

De voorbeelden in Ted Lasso zijn er legio. In aflevering 1 weet Ted bijvoorbeeld niet wat een ‘tie’ (gelijkspel) is. In aflevering 10, tijdens de meest cruciale wedstrijd van het seizoen, roept hij zelf heel hard ‘All we need is a tie!” omdat hij inmiddels zijn plek binnen de club heeft gevonden. Een ander voorbeeld zijn de plastic soldaatjes die Ted uitdeelt. De eerste keer dat hij dit doet lijkt het betekenisloos. Tijdens aflevering 10, in handen van speler Jamie Tartt, is de emotionele lading van het poppetje precies goed en kun je het als symbool gebruiken zonder dat de karakters elkaar hoeven te spreken.

In editing was er veel ruimte deze wederkerigheid extra aan te zetten. Zo kon er nog aan aflevering 1 gesleuteld worden, terwijl aflevering 10 al op de montagetafel lag. Sommige fragmentjes wisselden zelfs een aantal keer van aflevering, om te zien waar ze het meeste effect zouden bereiken. Ook die flexibiliteit gaf het creatieve team meer ruimte om Ted Lasso tot op het bezetene af, perfect te krijgen.

Ted Lasso seizoen 2 en 3

Inmiddels is bekend dat Ted Lasso voor ten minste 2 seizoenen verlengd wordt bij Apple TV+. Waarschijnlijk blijft het daar ook bij, want Sudeikis en zijn mede-scriptschrijvers schreven de serie als een vastomlijnd drieluik. Uiteraard is het ‘niet ondenkbaar’ dat Ted Lasso in de toekomst ‘nog heel veel andere sport teams naar succes gaat coachen’, zegt een van de editors. Maar voor het hele team is het ook prettig te weten dat het waarschijnlijk maar om 3 seizoenen gaat.

“Ik word altijd verliefd op de series waaraan ik werk” zegt McCoy. “Soms is het lastig te bepalen waar mijn leven ophoudt en dat van Ted Lasso begint. Je wordt het project omdat je er met zoveel liefde en passie aan werkt. Als het dan stopt, is het net alsof je relatie uitgaat. Dus het fijn nu zeker te weten waar we aan toe zijn, en dat zo perfect mogelijk te maken.”

Overigens is het team er heilig van overtuigd dat seizoen 2 van Ted Lasso zo mogelijk nog succesvoller wordt dan het eerste. McCoy: “We zijn op dit moment volop in productie en het is gewoon zo ontzettend goed wat we tot nu toe binnen krijgen. Ik mag niks zeggen maar het wordt echt heel erg leuk!”.

Foto’s: Apple TV+