Diversificatie van de inkomstenstroom. Ik denk dat ik die term het afgelopen jaar bijna wekelijks heb gelezen. 2018 was toch wel het jaar dat meer dan ooit duidelijk werd dat geld verdienen via advertenties op de lange termijn niet duurzaam is. Heel simpel gezegd gaat het advertentiegeld naar Facebook en Google en als uitgever moet je dus op zoek naar andere inkomstenbronnen.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het gebruik van kunstmatige intelligentie binnen de traditionele media.Het schoolvoorbeeld daarvan is misschien wel BuzzFeed. De site heeft sinds de start al gezegd dat traditionele banners niet meer werken. In plaats daarvan koos het bedrijf voor native advertising, bijvoorbeeld in de vorm van gesponsorde artikelen. Met de tijd verplaatste het bereik van BuzzFeed zich steeds meer naar platforms als Facebook, YouTube, Instagram en Snapchat. Tegelijkertijd bleek het oude verdienmodel toch minder sustainable dan gedacht en bleek het ook lastig om geld te verdienen aan de distributie via deze platformen.
Het afgelopen jaar stond bij BuzzFeed in het teken van het vinden van nieuwe inkomstenbronnen. Foodtitel Tasty werd bijvoorbeeld gebruikt voor kookartikelen. BuzzFeed News startte met de zoektocht naar donerende leden en sloot een deal met Netflix voor de serie ‘Follow This’.
Direct en indirect betalen
zoals bij The Guardian. Een ontwikkeling die je ook in Nederland ziet bij de kranten. Inmiddels heeft elke landelijke krant een paywall of een selectie premium-artikelen. En De Correspondent is natuurlijk het perfecte voorbeeld van hoe je zelfs een compleet nieuwe titel kunt opbouwen op basis van donaties.
Eigenlijk komt het in beide gevallen op hetzelfde neer: gebruikers laten betalen voor de content die je maakt. Dat kan heel bewust via abonnementen of donaties,Donaties en abonnementen hebben één beperking: ook al vinden stap voor stap steeds meer mensen het normaal om te betalen voor nieuws op internet, ze gaan dat niet doen voor een heleboel verschillende titels. En mensen laten betalen voor content in de lifestyle- en entertainmenthoek blijkt nog een stuk lastiger. Mensen betalen voor Netflix en Spotify en in Nederland soms ook nog voor een abonnement op Videoland, maar daar houdt het wel op.