Het was me het avondje wel, gisteravond. En dan heb ik het niet over de bizarre twist-of-events in de laatste aflevering van Game of Thrones. Tijdens het Apple WWDC event, aan de vooravond van Apple’s jaarlijkse developers conference, volgde de ene nieuwe Apple dienst na de andere. Van de presentatie, die overigens uren leek te duren (Tim Cook en zijn team hielden het bijna 3 uur vol op het podium), zullen een aantal bedrijven vannacht toch wat slecht geslapen hebben. Een overzicht:
1. Apple Music vs. Spotify / Deezer / Tidal
Bijna een uur van de WWDC keynote ging gisteren op aan de introductie van Apple Music. Een nieuwe, streaming muziekdienst die in wezen hetzelfde werkt als Spotify of Deezer. De lancering van Apple Music was gisteren al een beetje gelekt, omdat een van de bazen bij Sony Music per ongeluk zijn mond voorbij had gepraat. Dat maakte de schok online er niet minder om: Apple Music maakt namelijk een einde aan een van Apple’s roemruchte eigen commerciële producten: iTunes.
Met de introductie van iTunes in 2003 revolutioneerde Apple destijds de muziekindustrie: Losse singeltjes kopen voor maar €0,99, hele albums voor een tientje. Maar dat verdienmodel blijkt al jaren niet meer van deze tijd. Sinds mensen met diensten zoals Spotify of Deezer voor een tientje in de maand onbeperkt muziek kunnen luisteren liep de losse verkoop van online muziek al jarenlang terug.
Na de overname van Beats by Dre werd er al geruime tijd gespeculeerd dat Apple met een eigen streaming muziekdienst zou komen. Die is er dus nu: Voor slechts €9,99 per maand kun je straks dus ook bij Apple onbeperkt naar alle muziek uit de huidige iTunes bibliotheek luisteren, op je desktop, tablet of mobiel. Maar Apple Music biedt een hoop extra’s ten opzichte van zijn concurrenten: Zo kun je voor slechts €14,99 een ‘Family’ abonnement afsluiten waarbij je maar liefst 6 verschillende accounts kunt aanmaken. Een koopje, als je je bedenkt dat veel stellen op dit moment voor 2 losse Spotify accounts betalen.
Spotify CEO Daniel Ek was duidelijk niet op de hoogte van de impact van Apple Music. In een later verwijderde tweet reageerde hij:
Apple Music vormt vooral een bedreiging voor alle bestaande streaming music diensten omdat het straks pre-installed bij 1 miljard Apple iOS gebruikers op hun toestel staat. Elke iPhone, iPad of iPod gebruiker die eind deze maand upgrade naar iOS 8.4 kan vanaf dat moment gebruik gaan maken van Apple Music. En om dat nog wat extra aantrekkelijk te maken geeft Apple de eerste 3 maanden van je Music abonnement gratis weg.
Behalve de uitgebreide streaming bibliotheek biedt Apple Music ook nog wat andere voordelen ten opzichte van de concurrent. Zo kondigde Apple aan een eigen radiostation te beginnen met de naam Beats 1. Daarvoor werd DJ Zane Lowe weggekaapt bij BBC Radio 1 om de zender te gaan bemannen en cureren. “Radio is geen veredelde playlist” aldus Lowe, “Maar een serie programma’s samengesteld door muziekexperts die jou aan nieuwe muziek kunnen voorstellen”.
Verder werd rapper Drake opgetrommeld om iets te vertellen over de nieuwe Connect feature in Apple Music: Daarmee kunnen artiesten op hun eigen pagina’s berichten of nieuwe tracks posten die nog niet officieel uit zijn. Fans kunnen reageren, liken en delen vanaf de pagina. De nieuwe feature moet ‘de muziekindustrie en fans dichter bij elkaar brengen’.
Spotify heeft op dit moment 15 miljoen betalende gebruikers, maar het lukt het bedrijf al 2 jaar niet om winst te maken. De bedragen die het bedrijf moet afstaan aan de diverse platenmaatschappijen zijn immens en wegen vooralsnog niet op tegen de inkomsten die het bedrijf nu genereert met zijn betalende klanten. Ruim 45 miljoen mensen gebruiken de dienst gratis.
Het is zeer de vraag of Spotify, Deezer en het pas net gelanceerde Tidal deze enorme klap van Apple Music kunnen te boven kunnen komen. Met name het feit dat Apple Music straks standaard op elk iOS device te vinden is, en het feit dat Apple een aantrekkelijk geprijsd Family abonnement aanbiedt zal er voor zorgen dat het gros van de iPhone bezitters deze nieuwe dienst straks massaal zal omarmen.
2. Notes vs. Evernote
Ook een flinke dreun in het gezicht voor Evernote gisteravond. Met deze dienst, die bestaat sinds 2008, kunnen gebruikers allerhande notities, webclippings en scans bewaren op één centrale plek op het web. De dienst wordt ondersteund met apps voor mobiele devices en features zoals handschrift herkenning en slim zoeken in je bestanden. “Alles onthouden”, is de roemruchte pay off van het bedrijf.
Maar het is de vraag of Evernote stand kan houden nu Apple gisteren een compleet verbeterde versie van Apple Notes heeft aangekondigd. Je kent de app vast al, hij staat namelijk standaard op het homescherm van je iOS device verhuld als een simpel kladblokje. Nu, dat kladblokje krijgt er vanaf komende herfst een hoop nieuwe features bij.
Zo kun je straks in de Notes app direct ook To-do lijstjes aanmaken, en heb je vanuit de app toegang tot je camera, zodat je foto’s van iets kunt maken en deze toe kunt voegen aan een notitie. Daarnaast wordt de app uitgebreid met een tekenfeature: Je kunt dus nu gelijk een krabbeltje maken als je iets even snel wilt visualiseren.
Meest baanbrekend is echter de nieuwe feature om websites en informatie van Apple Maps direct op te slaan in je notities. Wanneer je straks een adres hebt opgezocht of een website hebt bekeken die je wilt bewaren kun je deze via de share button in Safari simpelweg gelijk opslaan in je notities. En natuurlijk werkt Notes volledig crossplatform: Je kunt al je notities inzien op zowel je iPhone, iPad, MacBook of iMac omdat die altijd onderling gesynchroniseerd worden. Nooit meer een aantekening kwijt dus.
Natuurlijk biedt Evernote veel uitgebreidere mogelijkheden als het gaat om bestandsopslag, metatagging en bijvoorbeeld het samenwerken aan documenten met meerdere personen. Maar het is de vraag of dat nu alleen voor de echte hardcore gebruikers van Evernote nog interessant is. Evernote heeft ruim 100 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan volgens CEO Phil Libin ongeveer 9 miljoen een betaalde account hebben.
Via Twitter onthield Libin zich vooralsnog van commentaar, maar hij was niet te beroerd om direct na de show aan te schuiven in een praatprogramma over WWDC waarin hij aangeeft ‘blij te zijn’ met de verbeteringen die Apple doorvoert in zijn operating systemen, maar verder niet in gaat op de nieuwe versie van Apple Notes:
Our Apple roundup with @benthompson, @Evernote‘s @plibin, @8tracks @davidporter & more… http://t.co/efHPRtWWKC pic.twitter.com/UrXdpRvs24
— Emily Chang (@emilychangtv) June 8, 2015
3. Apple News vs. Flipboard / Zite / Blendle
Ook de makers van de populaire nieuws app Flipboard zullen tenslotte wel even geschrokken zijn gisteravond. Niet geheel onverwacht kondigde Apple namelijk zijn eigen nieuws app aan in samenwerking met 50 grote mediabedrijven waaronder The New York Times, WIRED, Cosmopolitan, The Guardian, Buzzfeed e.v.a. De nieuwe app, die Apple’s Newsstand zal gaan vervangen, is duidelijk geïnspireerd op Flipboard, ooit het grote voorbeeld van ‘schitterende iPad apps’.
In Apple News kun je vooralsnog alleen gratis content lezen: Artikelen uit eerder genoemde magazines en websites. Magazines mogen hun content voorzien van advertising, waarbij 70% van de opbrengsten naar de uitgever gaat. Geen gevaar voor onze Nederlandse trots Blendle dus, vooralsnog. Want zoals techexpert Denny Mekic gisteren terecht opmerkt naar co-founder Alexander Klopping: Het is voor Apple geen enorme stap om aan de content in Apple News tzt ook een afrekenmodule te gaan hangen:
@AlexanderNL gelukkig heeft Apple helemaal geen veelgebruikte gemakkelijke betaalfunctionaliteit die ze er aan toe kunnen voegen
— Danny Mekić (@DannyMekic) June 8, 2015
Apple News werd ontworpen door een Nederlands team van designers en developers: Het Utrechtse bedrijf Prss, dat vorig jaar werd overgenomen door Apple (een internationale scoop van iCulture) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe app binnen Apple.