Hoe Google de algoritmes van zijn zoekmachine maar blijft verbeteren

Google

Als doodnormale gebruiker heb je het niet direct door, maar Google blijft de algoritmes achter zijn zoekmachine continu verbeteren. Zo’n 500 tot 600 keer per jaar wordt een aanpassing gedaan (ja, da’s meer dan één wijziging per dag). En dankzij die aanpassingen weten die algoritmes steeds beter in te schatten wat de kwaliteit van content op een site is, waardoor er betere resultaten bovenaan komen te staan.

Dat zorgt er tegelijkertijd voor dat enkel het gebruik van zoekmachineoptimalisatietrucjes (drie keer woordwaarde!), die hebben gerealiseerd in een complete eigen beroepsgroep van zogeheten SEO-experts, steeds minder effect hebben. Als de inhoud van de site niet goed is, heeft Google dat door.

Moz, een bedrijf dat is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie, doet regelmatig onderzoek naar Google’s algoritmes, die verder niet openbaar zijn. Onder meer door een heleboel experts op dit gebied te ondervragen en daar conclusies uit te trekken. Vorige week publiceerde Moz de resultaten van zijn jaarlijkse onderzoek naar hoe Google lokale zoekresultaten samenstelt.

200 factoren

Als het gaat om de vindbaarheid van lokale bedrijven wordt het totaal aantal vermeldingen van het bedrijf op andere sites bijvoorbeeld minder meegenomen en gaat het vooral om de kwaliteit van de vermelding. Eén van de belangrijkste factoren is, sinds de start van Google, het linkgedrag van en naar sites, maar ook dat op vlak zou Google steeds beter in kunnen schatten welke links kwalitatief het beste zijn, schrijft Moz.

Als het gaat om lokale bedrijven weegt Google in totaal meer dan 200 verschillende factoren mee om de positie in de resultaten vast te stellen. En die factoren zijn vaak ontzettend complex, waarbij ook de locatie en het gedrag van de gebruiker steeds belangrijker worden.

En vooral op dat laatste vlak zie je de laatste jaren een groei. Google maakt het gedrag van een individuele gebruiker steeds belangrijk in welke resultaten hij te zien krijgt bij een zoekopdracht. Inmiddels zou bijna eentiende van het resultaat daardoor bepaalde worden, 38 procent meer dan een jaar geleden.

Dat zoekresultaten steeds persoonlijker worden, zorgt voor een extra uitdaging voor bedrijven die hun positie in Google willen optimaliseren. Je kunt immers je site netjes opbouwen, zoals Google het graag ziet en ook je best doen om kwalitatieve inhoud aan te bieden, over het gedrag van gebruikers heb je geen controle.

Mobiel vriendelijk

Een opvallend wijziging in het algoritme werd in april dit jaar doorgevoerd: het aanbieden van een mobiel-vriendelijke website zorgt voor een betere score in Google’s algoritme. Toch blijkt de impact hiervan op de zoekresultaten mee te vallen, waarschijnlijk doordat het slechts één van de vele factoren is die mee worden gewogen.

Waarom is de wijziging dan toch opvallend? Omdat Google hem ruim van te voren had aangekondigd en hij mede-daardoor de nodige media-aandacht krijgt. Waarschijnlijk was dit doordacht plan van Google om bedrijven aan te moedigen hun sites te optimaliseren voor mobiel gebruik, wat natuurlijk sowieso geen gek idee is.

Google+

Een andere opvallende rol in de factoren die Google meeneemt is weggelegd voor Google+. Na de introductie van dit sociale netwerk ging Google de Google+-pagina’s van bedrijven meenemen in het vaststellen van de zoekresultaten. En voor artikelen van blogs en nieuwssites werd er zelfs een heuze waarde toegedicht aan auteurs, die werd gekoppeld aan hun profielpagina op Google+.

Maar voordat elk bedrijf en elke journalist/blogger Google+ in gebruik had genomen, werd het belang ervan alweer teruggedraaid. Wat nog wel wordt meegenomen is of links gedeeld worden op Google+, maar daarbij wordt het gecombineerd met resultaten op andere social netwerken op Twitter en Facebook.

Wat iedereen die bezig is met hoe goed ze scoren in Google, is natuurlijk vooral hoe het algoritme van de zoekmachine zich de komende jaren zal ontwikkelen. De verwachting is dat daarbij vooral het gedrag van de gebruiker een nog grotere rol gaat spelen, omdat dat steeds beter te meten is.

Google leert zijn gebruikers dankzij alle slimme apparaten en sensoren immers steeds beter kennen. Daardoor kan het bedrijf gerichter advertenties aanbieden, maar het levert onbewust ook voordelen op, zoals betere zoekresultaten.