Numrush

Hoe iBeacons de wijze waarop we boodschappen doen binnenkort gaan veranderen

Lange tijd gold bluetooth als dé grote commerciële belofte voor winkeliers. Met bluetooth kon je elke passant zomaar een aanbieding sturen op zijn of haar mobiel, een mooie incentive om toch even binnen te lopen en wellicht een aankoop te doen? Maar de belofte werd nooit waargemaakt, en nu lijkt het oude bluetooth langzaamaan te worden verdrongen door het veel hippere iBeacons.

Logisch, want de mogelijkheden met iBeacons, een verbeterde versie van bluetooth, zijn een stuk geavanceerder en gebruiksvriendelijker. Belangrijkste pluspunt is dat iBeacons een standaard ingebouwde feature van iOS 7 is die een stuk minder batterij gebruikt dan de eerdere versies van bluetooth. Je maakt er dus waarschijnlijk al gebruik van zonder dat je er erg in hebt.

De iBeacon technologie in je iPhone maakt verbinding met een fysieke iBeacon sensor zo gauw je daar dicht genoeg bij in de buurt bent. Dit kan bijvoorbeeld in een winkel zijn, of in een museum. Tot die tijd is de functionaliteit in sleepmode, en verbruikt dus niets van je kostbare iPhone batterij.

Op het moment dat een externe sensor verbinding zoekt, stuurt deze een signaaltje naar je smartphone met een duidelijke opdracht. Zo kan de iBeacon sensor bijvoorbeeld je telefoon een trigger geven om een bepaalde app te openenen en je een alert te sturen. Een experiment waarmee in de VS binnenkort een pilot start in de supermarkten van inMarket, die deze week een deal sloten met de receptenapp Epicurious.

Het principe is eigenlijk heel simpel: Mensen gebruiken de Epicurious app om recepten op te zoeken en boodschappenlijstjes te maken. Zodra ze straks een bezoek brengen aan één van de 200 deelnemende inMarket winkels, krijgen ze bijvoorbeeld bericht dat de ingrediënten voor de appeltaart die ze dit weekend willen gaan maken daar verkrijgbaar zijn.

iBeacons draait de mogelijkheden van bluetooth marketing dus eigenlijk om: In plaats van dat een winkelier mobiele flyers in de handen van anonieme klanten drukt, vraagt de mobiele telefoon van een specifieke klant zelf de meest relevante informatie op dat moment aan.

Het is een kwestie van tijd voordat meer en meer apps zullen gaan nadenken over een service die ze hun gebruikers op een bepaalde locatie kunnen gaan bieden. Denk bijvoorbeeld aan een app van het Rijksmuseum, die je bij elk schilderij dat je bewonderd meer informatie verschaft over de uitvoerende kunstenaar. Of een reminder van de meest relevante bonuskaart aanbiedingen op basis van jouw persoonlijke Appie profiel op het moment dat je de Albert Heijn binnen loopt.

De deal tussen Epicurious en inMarket is een van de grootste iBeacon samenwerkingen tot nu toe. Sinds Apple iBeacons introduceerde bij de launch van iOS 7 zette het bedrijf de techniek zelf ook al grootschalig in in zijn eigen Apple Stores. Het is de verwachting dat veel retailers en merken in de VS de techniek het komend jaar zullen gaan omarmen, omdat het eindelijk de directe link tussen on- en offline shopping zou kunnen bewerkstelligen. We zijn benieuwd of de trend in Nederland snel volgt.