Numrush

Hoe kan het dat de verkoop van de iPad in elkaar zakt?

Apple verkoopt kwartaal na kwartaal meer iPhones en ook de Mac is populairder dan ooit. De iPad is het zwarte schaap van de Apple-familie, want de verkopen van de tablet daalden het afgelopen jaar met liefst twintig procent. Hoe kan dat?

Is de iPad verleden tijd en verdwijnen tablets de komende jaren alweer uit het straatbeeld? Nee, daar lijkt het niet op. De verklaring is eigenlijk heel simpel, zo legt Ben Packard uit op Leancrew: iPad-gebruikers vinden het helemaal niet nodig om een nieuwe tablet te kopen. Daarvoor werkt hun huidige iPad gewoonweg te goed. “Er zijn ontzettend veel mensen die één keer een iPad gekocht hebben en deze nog steeds gebruiken. Ze zijn er blij mee en zien geen reden om weer geld te betalen voor een nieuw model. We zien daarnaast dat mensen het belangrijker vinden dat hun smartphone beschikt over de laatste technieken.”

Slate voegt daar het volgende aan toe: “De iPad is nooit dé vervanger van de PC geweest, dus het moet niemand verbazen dat niet iedereen een tablet koopt. Dat betekent niet dat we de tablet moeten afschrijven, maar wel dat we onze verwachtingen wat betreft de verkoopcijfers moeten bijstellen. De iPad is een geweldig product, maar het is niet te vergelijken met een alleskunner als een PC of een laptop.”