Numrush

Hoe online cursussen het afstuderen bevorderen maar de slaagkans verminderen

Online cursussen doen vreemde dingen met studenten van community colleges in California. Zo verhogen de cursussen in sterke mate de volharding van studenten in het behalen van een diploma maar zorgen ze er tegelijkertijd ook voor dat studenten minder cursussen weten af te ronden met een voldoende.

In every academic subject area, students are less likely to succeed in online than in traditional courses,” volgens een onderzoek van de Public Policity Institute of California. Aan de andere kant blijkt: “It appears that the availability and flexibility of online courses help many students achieve their long-term educational goals.

Op de lange termijn is de kans dus hoger dat studenten hun diploma weten te behalen als ze online cursussen volgen, maar : “We find that online cours succes rates are between 11 and 14 percentage points lower than traditional course succes rates.” Bovendien versterken online cursussen de verschillen op het gebied van leeftijd, geslacht en etniciteit.

Hoewel sommige cursussen van Massive Open Online Course (MOOC)-aanbieders – zoals Coursera en Udacity – erg innovatief zijn en de constante interactie van MOOCs erg behulpzaam is, lijkt innovatie dus niet altijd in lijn te zijn met kwaliteitsonderwijs, zoals uit dit onderzoek blijkt.