Eén van de mooie dingen aan het internet is dat de meeste investeringen die je er in doet, gemeten kunnen worden. Marketeers noemen dit met een mooi woord ROI (Return on Investment). Zo kun je bijvoorbeeld meten hoeveel bereik jouw berichtje op Twitter heeft, hoe vaak je geretweet wordt en hoeveel mensen op een link in je bericht hebben geklikt.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen, maar één van de meest volledige analyses wordt geboden door Tweetmeme, een webdienst die ook verantwoordelijk is voor de groene retweetbuttons op Dutchcowgirls.
Voor weblogs die gebruik maken van de Tweetmeme knoppen is het nu mogelijk om volledige statistieken van hun twitterbereik op te vragen via Tweetmeme Analytics. Alles van het aantal (re)tweets, clicks, gebruikers en diens locatie.
Ook een handige tool is TweetEffect, waarmee je precies kunt zien welke tweets je followers hebben gekost, of nieuwe opleverde. Zo zagen wij onze Follower count na het berichtje over de Webshop van Zara met 3 personen toenemen, terwijl het stukje over de Art Tree er ons 17 kostte. Handig om te weten wat je populair maakt en wat dus juist niet.