Numrush

Indrukwekkend: Honda laat motor zelf rijden en balanceren

Het rijden van een motor kan af en toe lastig zijn, vooral als je in een file terecht komt of voor een stoplicht staat moet je goed kunnen balanceren. Honda probeert met zijn nieuwe Riding Assist technologie het stabiliseren van een motor makkelijker te maken.

Het prototype van de Honda Riding Assist dat tijdens de CES in Las Vegas werd getoond, laat zien hoe een motor zichzelf balanceert wanneer het een lage snelheid rijdt. De motor houdt niet alleen zichzelf rechtop met een persoon erop, maar blijft ook rechtop staan zonder een bestuurder. Maar als de motor zelf kan blijven staan, waarom is de motor dan ook niet zelfrijdend? Zo dacht Honda ook.

Tijdens de presentatie van de Riding Assist op de CES reed de zelfrijdende motor op erg lage snelheid. Voor het geval dat het systeem zou falen, zaten er twee standaarden aan de zijkanten van de motor, maar de motor slaagde erin om onder zijn eigen vermogen te rijden zonder om te vallen.

De motor met Riding Assist kan zelfs de eigenaar achternarijden zonder dat de bestuurder op de motor hoeft te zitten. Dus wanneer je een stukje wilt gaan rijden, hoef je alleen maar naar buiten te lopen en rijdt de motor zichzelf voor.

Balance mode

Maar niet iedereen wil een motor die uit zichzelf balanceert. Geen probleem, de motor kan switchen tussen regular mode en balance mode. Het voorwiel wordt op balance mode een stukje naar voren geschoven los van het frame, zodat het voorwiel op eigen kracht kan balanceren.

Voor nu is de Riding Assist-technologie nog een concept en is het nog niet duidelijk of het daadwerkelijk in productie wordt gezet. Er is zelfs al gespeculeerd over een stabilisatie systeem voor op hoge snelheid, maar dat concept heeft nog flinke verbetering nodig.