Iedereen wil Horizon Zero Dawn en dit is reden daarvoor
Eveline Meijer
Grote kans dat je er vandaag al iets over gelezen hebt: ‘Horizon Zero Dawn’ is hét nieuwe spel voor de PlayStation 4. Op sociale media wordt er uitbundig over gesproken, recensies zijn lyrisch en een hele nieuwe groep overweegt een PlayStation 4 te kopen. Maar wat is het spel eigenlijk en waarom wil iedereen het spelen?
‘Horizon Zero Dawn’ is een game gemaakt door de Amsterdamse game-ontwikkelaar Guerrilla Games, bekend van onder meer ‘Killzone’. Het verhaal speelt zich af in de toekomst, waar de roodharige Aloy opgroeit onder de hoede van Rost. We komen binnen in een apocalyptische wereld, die nauwelijks herkenbaar is als de aarde. We zien prehistorische stammen en gebruiken, gemixt met machines en robotdieren.
Zowel Aloy als Rost zijn bannelingen van de mysterieuze, geïsoleerde Nora-stam. Deze stam komt eigenlijk niet buiten hun heilige land, dus ook niet in de ruïnes van de metalen wereld. Daar zou het namelijk levensgevaarlijk zijn. Rost ging echter wel naar buiten en werd verbannen. De wees Aloy werd bij hem neergezet, waarop hij haar groot moest brengen.
Het roodharige meisje blijkt echter een echte avonturier en gaat op jonge leeftijd naar een oude bunker. Daar vindt ze een mysterieus voorwerp dat zich vanzelf op de zijkant van haar hoofd zet. Het gaat om de Focus-tool, die ze later hard nodig gaat hebben. De Focus is een soort bluetooth-headset en augmented-reality-display. Hiermee kan Aloy delen van de wereld zien die andere niet zien. En daarmee ontdekt ze dat er meer in het leven is dan wat de Nora geloven.
Doel van het spel
Ondertussen vraagt ze zich vooral af waar ze vandaan komt en wie ze nu eigenlijk is. Antwoorden krijgt ze niet, want ze mag doordat ze is verbannen niet met de andere stamleden praten. Gelukkig is er een oplossing voor Aloy: ze kan een Nora Brave worden door zichzelf te bewijzen. Daardoor wordt ze een volwaardig lid van de stam en kan ze op zoek gaan naar informatie over haar afkomst. Ondertussen worden de machines in haar omgeving steeds agressiever en ook die eisen haar aandacht op.
Daarmee komen we op twee doelen uit in het spel: zoek naar informatie over de moeder van Aloy en red de wereld van het kwaad. Om dat te bereiken verlaat Aloy haar dorp en komt ze in open wereld, waar je samen met haar op ontdekkingsreis kunt gaan.
Graphics om je vingers bij af te likken
Een interessant verhaal dus, en dat is zeker een goede basis voor het spel. Maar ook het uiterlijk ziet er meer dan fantastisch uit. Alleen al door naar de trailer te kijken krijg ik direct een nerdgasm, en vele andere gamefanaten zullen het met me eens zijn.
Daarnaast is de gameplay volgens The Verge ook nog eens vrij herkenbaar, maar niet vervelend. Het spel is namelijk een mix van drie andere games. De overlevingselementen lijken op die van ‘Far Cry’, het verhaal en de missies lijken uit ‘The Witcher’ te komen. Daarnaast heb je nog rol-playing-features die je doen denken aan ‘Diablo’ en ‘Middle-Earth: Shadow of Mordor’. Gooi dat bij elkaar en zet er een goede studio op, en je hebt blijkbaar een pracht van een spel.
Ook de details zorgen ervoor dat ik flink onder de indruk ben. Zo heeft iedere stad een eigen architectuur en mensen hebben hun eigen kledingstijl. Een vroege speler zegt zelfs te herkennen bij welke stam een jager hoort door naar zijn haarstijl te kijken. Dat zijn details die vele andere games toch echt missen.
Leer Aloy nieuwe dingen
Zoals het een goede RPG betaamt kan Aloy allerlei nieuwe dingen leren. In het begin kan ze al jagen, eten en andere spullen verzamelen, en nieuwe spullen maken. Dit heeft ze al van jongs af aan geleerd. Later kun je haar ook leren om vallen te zetten en om directe gevechten te ontlopen. Daarnaast kan ze een extreem sterke boog maken en robots overnemen en gebruiken om mee te reizen of te vechten.
The Verge heeft echter wel een minpuntje aan het spel: “De skill tree, waar je nieuwe mogelijkheden kunt krijgen, is eenvoudig te gebruiken, maar het maken van wapens en uitrusting is soms wel erg ingewikkeld. In veel gevallen heb je ontzettend veel spullen gekregen uit machines en relic sites, maar weet je niet of je ze nu moet gebruiken, verkopen of er iets anders mee moet maken.” Een vervelend puntje, maar dat zal waarschijnlijk geen deal breaker zijn voor het spel.
Ook Ars Technica benoemt een mogelijk nadeel in het spel: de eerste twee uur hoef je eigenlijk vrij weinig te doen. In die tijd zijn er vooral dialogen, waardoor je de controller nauwelijks aanraakt. Daarentegen wil je ze wel zien, dus de reviewer in kwestie raadt je aan om dicht bij de keuken te gaan zitten, zodat je snel eten en drinken kunt pakken en weinig mist.
Waarom is het zo goed?
‘Horizon Zero Dawn’ klinkt interessant, maar waarom zou het zoveel beter zijn dan andere games? Onder meer omdat de graphics er puntgaaf uitzien, de verhaallijnen naadloos in elkaar overlopen en het geheel als compleet nieuw aanvoelt. Daarnaast zouden de gevechten de beste zijn in jaren van computerspellen, wat een behoorlijke claim is. En het feit dat Aloy zo’n ontzettende tough women is, maakt haar mogelijk de volgende grote held waar cosplayers met liefde mee aan de gang gaan. Daarnaast zou de gameplay ontzettend soepel werken, ziet de wereld er prachtig uit en is er dus extreem veel oog voor detail.
Tweakers is het daar dan ook roerend mee eens, blijkt uit hun recensie. “We betwijfelen of we ooit een mooiere consolegame hebben gezien. ‘The Witcher 3’ en ‘Uncharted 4’ kwamen bij vlagen zeker in de buurt, maar ‘Horizon Zero Dawn’ maakt, mede dankzij de indrukwekkende omgevingen en de prachtige animaties van de machines, heel veel indruk.” En eigenlijk vrijwel alle andere media die over de game schrijven zijn het daar roerend mee eens.
Persoonlijk heb ik het spel nog niet gespeeld, aangezien het pas over negen dagen in de winkel ligt. Maar ik kan je nu al vertellen dat ik door alle verhalen en de trailers vooraan in de winkel sta om hem aan te schaffen. Want wat lijkt dit me een geweldig spel.
Horizon Zero Dawn is vanaf 1 maart te koop vanaf 59,99 euro voor de PlayStation 4.