HP zet met virtual reality in op de zakelijke markt, in plaats van op gamers

Het is nog maar twee maanden geleden dat HP een rugzak-pc maakte voor virtual reality. Nu is er alweer een nieuwe, maar deze is dan weer niet gemaakt voor gamers. De zogenaamde Z VR Backpack is voor de zakelijke markt ontwikkeld. Ook komen er voor bedrijven dertien “immersion centers”. Daarmee zet HP hoog in op de zakelijke markt.

Waar de meeste bedrijven denken dat virtual reality vooral nuttig is voor gamen, gokt HP dat de zakelijke markt een betere kans van slagen heeft. Zo verwacht het bedrijf dat bedrijven deze rugzakken gaan gebruiken voor het trainen van hun werknemers. Daarbij denken ze onder meer aan vrachtwagenchauffeurs, astronauten en zelfs militairen.

Om bedrijven te overtuigen van het nut van virtual reality, opent HP dan ook dertien VR “immersion centers”, waar mensen de hardware en alle toepassingen kunnen ervaren. Aan het einde van september moeten alle locaties klaar zijn. Vijf daarvan zitten er in Europa, namelijk in Stockholm, Londen, Parijs, Barcelona en het Duitse Boeblingen. Vier andere centra komen in Amerika en nog eens vier komen in Azië.

Rugzak-pc

De rugzak kan volgens HP door allerlei verschillende bedrijven gebruikt worden. Van pretparken tot een auto-showroom en makelaars. Het idee is dat ze een ontzettende hoge performance krijgen, zodat klanten niet afgeleid worden door slechte graphics en dramatische frame rates.

Dat betekent vooral dat de Z VR Backpack nog veel krachtiger is dan de rugzak die HP eerder onthulde, de Omen X Compact Desktop. Beide apparaten hebben dezelfde processor, maar de zakelijke variant heeft een veel krachtigere GPU. Daardoor kan het apparaat qua beeld veel meer aan.

Verder lijken de twee rugzakken vrij veel op elkaar, al is de zakelijke versie helemaal zwart. Qua prijs is er ook een groot verschil. De Z VR Backpack koop je namelijk vanaf 3.299 dollar (ongeveer 2791 euro). In Amerika is het apparaat vanaf september te koop. Over de Europese markt is nog niets bekend.