Numrush

‘iBeacons zijn op dit moment nog geen schaalbaar businessmodel voor retailers’

Tijdens het eDay event in Amsterdam vandaag is er veel aandacht voor de toekomst van retail: Wat zijn de laatste trends in e- en m-commerce, hoe groeit de markt en hoe speel je daar als retailer of merk goed op in. Eén van de sprekers op dat gebied is de Brit Mark Bamber van supermarktketen Asda (dochter van Wallmart). Opmerkelijk is dat hij vast stelt dat het voor winkels eigenlijk nog te vroeg is om met nieuwe technologieën zoals iBeacons aan de slag te gaan.

De innovatie binnen Asda komt uit een veel traditionelere hoek dan verwacht. De populariteit van Asda’s Facebook pagina inspireerde het digital team om op nieuwe manieren over de eigen e-commerce site na te gaan denken. Met name de postings waarin bezoekers konden kiezen welke smaak van een bepaald product zij het lekkerst vinden, bleken enorm goed te scoren. Dit leidde tot een nieuwe vorm van bannering op Asda.co.uk.

In de interactieve HTML 5 banners op de site konden bezoekers net als op Facebook stemmen op hun favoriete smaak, geur of verpakking van een product. De campagnes werden opgezet in nauwe samenwerking met fast movers zoals Unilever en Procter & Gamble, die al langer adverteerden op de webshop van Asda, en ook dat is, voor Nederlandse begrippen, een opvallend nieuw businessmodel.

Volgens Bamber is ‘Retail Media’ op dit moment een belangrijke revenue stream van het bedrijf geworden, al kan het nog niet concurreren met de inkomsten die op pure verkoop gegenereerd worden. Toch denkt hij dat het binnen afzienbare tijd 10% van de revenue voor zijn rekening gaat nemen. “Zeker als we kijken naar de resultaten” aldus Bamber. “Gemiddeld zien we de verkoop van het gepromote product in deze speciale banners met 3,5% toenemen, en wordt er een ROI van 665% gegenereerd”.

Interactieve banners dus, als paradepaardje van innovatie in de online retail. Aan het eind van zijn betoog wil Bamber wel even nader in gaan op iBeacons, omdat het momenteel ‘zo’n hot topic is’. Toch heeft het voor Asda op dit moment nog geen meerwaarde om in de technologie te investeren, simpelweg omdat de funnel te nauw is:

“Mensen moeten je app geïnstalleerd hebben op hun telefoon, en ze moeten de app hebben draaien op de achtergrond. Daarnaast moeten ze toestemming even om push berichten te willen ontvangen. Dat zijn op dit moment simpelweg zo veel stappen, dat er haast geen consument overblijft die we met deze nieuwe technologie kunnen bedienen.”

Toch heeft Asda wel degelijk de tijd genomen om de mogelijkheden van iBeacons te onderzoeken. In een demonstratievideo zien we hoe klanten in de supermarkt pushberichten krijgen als het buiten warm is, en er ijsjes in de aanbieding zijn. Of hoe een klant een reviewvideo of promotie van een shampoo krijgt toegestuurd als hij in het desbetreffende gangpad staat. “De use cases zijn fantastisch, maar op dit moment nog te vroeg om in te zetten nu er nog te weinig gebruikers zijn” aldus Bamber.