IBM en Startupbootcamp gaan op zoek naar een Nederlandse partner voor het zelflerende Watson ecoysteem, dat in november toegankelijk wordt gemaakt voor Nederlandse organisaties.
De twee partijen hebben in totaal tien bedrijven en startups geselecteerd voor een pitchcompetitie in B.Amsterdam, het voormalige hoofdkantoor van IBM. Zij mogen hier laten zien wat ze van plan zijn met Watson. Deze technologie van IBM kan natuurlijke taal interpreteren en enorme hoeveelheden data analyseren. Watson is in vrijwel elke branche toepasbaar, dus IBM heeft een heel gevarieerde groep bedrijven uitgenodigd voor de pitch. Denk aan CapGemini (financieel dienstverlener) of On Wheels, een app die rolstoelvriendelijke locaties aangeeft.
De winnaar van de competitie mag zelf aan de slag met de technologie van Watson om het gepitchte idee verder uit te werken. Daarbij bieden drie experts van IBM een jaar lang ondersteuning, zodat de technologie succesvol geïmplementeerd kan worden. Het is overigens niet de eerste keer dat Nederland kennis kan maken met Watson, want onlangs liet het Amerikaanse Elemental Path in RTL Late Night al zien wat de mogelijkheden van het systeem zijn.