Vorig jaar onthulde IBM zijn plannen om meer dan één miljard dollar te investeren in Watson, zijn cognitieve computerplatform. Honderd miljoen dollar zou daarvan worden gebruikt voor bedrijven die nieuwe manieren bedenken en ontwikkelen om Watson in te zetten in hun producten of bedrijf. Éen daarvan is het Amerikaanse Modernizing Medicine, een bedrijf dat elektronische medische dossiers ontwikkelt die kunnen worden gebruikt op een iPad. Het bedrijf plant om Watson te gaan gebruiken in hun dermatologen softwarepakket: EMA Dermatology.
Watson zal fungeren als een handige assistent die verschillende medische tijdschriftartikelen verzamelt en die de dermatologen van nuttige informatie kan voorzien wanneer ze vragen stellen, symptomen beschrijven of zoeken naar informatie of statistieken. Het doel is om dermatologen toegang te geven tot empirisch onderbouwde data die ze kunnen gebruiken om gefundeerde diagnoses te stellen en passende behandelingen aan te bevelen. CEO van Modernizing Medicine Dan Cane vertelt:
This project has the potential to revolutionize the accessibility of information for our customers across the country. It’s like having a skilled research assistant with access to a medical reference library and an expert advisor available at your fingertips.
De samenwerking met IBM is overigens slechts één onderdeel van IBM’s plannen van vorig jaar om samen te gaan werken met bedrijven die “made with Watson” applicaties ontwikkelen. Naast modernizing Medicines gaat het IBM ook samenwerken met het softwarebedrijf Reflexis Systems, Inc. en appmaker Modulus.
De samenwerking met Modernizing Medicine sluit goed aan bij IBM’s medische focus die de tech-gigant mee wil geven aan nieuwe projecten rondom Watson. Al eerder werd de supercomputer ingezet in de behandeling van kanker, en zou een samenwerking met EarlySense moeten leiden tot gepersonaliseerde gezondheids- en welzijnsdiensten.