Numrush

iDEAL-betalingen worden steeds vaker verricht via smartphones

Nederlandse consumenten gebruiken steeds vaker hun smartphone om betalingen met iDEAL uit te voeren. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK en Thuiswinkel.org naar betaalmethoden in Nederland.

Vorig jaar werden 127,4 miljoen online aankopen gedaan, waarvan er 69 miljoen betaald werden met iDEAL. Met een marktaandeel van 54% blijft iDEAL verreweg de meest gebruikte online betaalmethode. Uit het onderzoek blijkt verder dat maar liefst driekwart van de online aankopen gedaan werd via traditionele apparaten, zoals computers en laptops. Echter zijn de mobiele devices in opmars, want 23 miljoen van de online aankopen werd verricht via een tablet of smartphone. Hiermee eisen de mobiele devices achttien procent van de online betaalmarkt op.

iDEAL-betalingen via smartphones

De grootste winnaar in de strijd om betalingen via mobiele apparaten is iDEAL. De populaire betaalmethode werd in de eerste helft van 2014 voor 25 procent van alle mobiele betalingen gebruikt, terwijl het percentage in de tweede helft van 2014 steeg naar 31 procent. Hiermee heeft het de creditcard van de troon gestoten als het gaat om de meest gebruikte betaalmethode via smartphones. Het gros van de online aankopen via mobiele apparaten vindt thuis plaats. Zo blijkt dat tablet-gebruikers in 96 procent van de gevallen de aankoop thuis verricht, terwijl dit voor 76 procent van de online aankopen via smartphones geldt.

Ondanks het feit dat steeds meer online betalingen via de smartphone worden verricht, gaat het relatief gezien om ‘lage’ bedragen. Dit is eenvoudig te verklaren gezien de aankopen die consumenten doen via de mobiele devices. Tablets en smartphones worden voornamelijk gebruikt om abonnementen op streamingdiensten te betalen. Daarnaast kopen consumenten regelmatig boeken, cd’s en apps via de mobiele devices.

Echter blijkt uit het onderzoek wel dat de gemiddelde aankoopprijs via tablets en smartphones stijgende is. De gemiddelde aankoopprijs via smartphones steeg van 43 euro naar 50 euro, terwijl de gemiddelde aankoopprijs via tablets is gestegen van 77 euro naar 85 euro.