Numrush

Inloggen bij Belastingdienst en webwinkels kan voortaan met je bankrekening

Inloggen bij een webwinkels of overheidsdienst? Dat kan binnenkort met je bankrekening. De banken, die samenwerken in Betaalvereniging Nederland, hebben iDIN ontwikkeld. Hierdoor kun je veilig inloggen, zoals je dat ook doet bij internetbankieren of iDeal, zonder dat je losse wachtwoorden en accounts nodig hebben.

iDIN is getest bij de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. Die proef was succesvol en daarom wordt de dienst breder beschikbaar gesteld. Het gebruik is voor consumenten gratis, maar webwinkels moeten wel betalen om de dienst in te zitten. Dat terwijl het gebruiken van bijvoorbeeld Facebook of Google als inlogmethode kosteloos is. Een groot verschil is dat de bank zijn klanten ook heeft geïdentificeerd met een legitimatiebewijs en automatisch tweestapsverificatie gebruikt. Het is dus veiliger.

Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, denkt dat iDIN voorziet in een behoefte:

Het aanmaken en onthouden van veilige toegangscodes op veel verschillende websites leidt bij veel mensen tot grote ergernis. Dat probleem lossen we op met iDIN.

De privacy van consumenten zou gewaarborgd zijn als ze de dienst gebruiken. Bedrijven en instellingen die de inlogmethode gebruiken krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant bij zijn bank, zoals saldo- en transactiegegevens. Omgekeerd kunnen de banken ook niet bij gegevens over wat klanten doen bij de site waar ze inloggen. En uiteraard is het gebruik van iDIN niet verplicht. Je kunt altijd een eigen account aanmaken om ergens in te loggen.

Onvrede

Betaalvereniging Nederland heeft iDIN ontwikkeld uit onvrede met de overheid. Die hebben DigiD, ondanks plannen, nog steeds niet omgevormd tot een systeem dat ook buiten de overheid kan worden gebruikt om je online te identificeren. En dus hebben de banken het zelf gedaan.

Wijnand Jongen van de belangenorganisatie Thuiswinkel.org zegt daarover tegen de NOS:

Weg hadden allang gehoopt op een gratis systeem van de overheid voor klanten en bedrijven. Het is goed dat banken in het gat springen.

Het is nu afwachten of veel webwinkels en organisaties het gebruik van iDIN ook omarmen. Het feit dat er kosten aan verbonden zijn kan de uitrol erg beperken.