Impact van de adblocker blijft beperkt volgens UBS

iOs

Sinds dat op iPhones, iPads en iPods iOS 9 is te downloaden en daardoor de adblocker ook te gebruiken is op iOS-apparaten, is de discussie over adblocking in volle gang. Sommige onderzoeken wezen er op dat de advertentie-industrie maar liefst 20 miljard dollar zou kunnen verliezen. Volgens vermogensbeheerder UBS is die schatting overtrokken: de daadwerkelijk impact van de adblocker is een stuk kleiner.

Het oorspronkelijk onderzoek is het product van een samenwerking tussen Pagefair, een organisatie die kritisch is op adblocking en Adobe. In dat onderzoek is er vanuit gegaan dat advertentieblokkers een alledaagse praktijk worden, maar volgens UBS is dat niet het geval. De bank denkt dat de advertentie-industrie ‘slechts’ één miljard dollar gaat mislopen.

De bank geeft vier redenen aan waarom de ’20 miljard dollar’-schatting van Pagefair overtrokken is. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat iOS-gebruikers het meeste van hun tijd in apps spenderen en niet persé op het internet via Safari, waar daadwerkelijk de advertenties geblokkeerd worden. Advertenties in apps worden niet geblokkeerd.

UBS denkt ook omdat gebruikers handmatig een app moeten kopen/downloaden niet iedereen gebruikt gaat maken van de nieuwe mogelijkheid. Een gebruiker moet de tijd nemen om een app te zoeken en te installeren. Als laatste punt wijst UBS er op dat adblockers alleen werken op een iPhone 5S of hoger en dat het oorspronkelijke onderzoek daar te weinig rekening mee gehouden heeft.

Eén miljard dollar klinkt als een hoop geld, maar volgens UBS is dat bedrag slechts 0,5 procent van de gehele industrie. In het onderstaande voorbeeld heeft de Zwitserse bank een tabel gepubliceerd waarin staat beschreven staat hoe ze op de diverse bedragen zijn gekomen. In dit voorbeeld zijn ze er vanuit gegaan dat 20 procent van de iOS-gebruikers een adblocker gaat gebruiken. Die schatting ligt naar eigen zeggen aan de “hoge kant”.

Adblock advertentieblokkers