Numrush

Incident Max Verstappen tijdens GP Amerika krijgt nog een staartje

Van pure euforie naar totale teleurstelling. Veel anders zal de emotionele rollercoaster bij menig Max Verstappen fan gisteravond tijdens de Grand Prix van Amerika niet te omschrijven zijn geweest.

Drie seconden achterstand had de Nederlander op de Fin Kimi Raikkonen in de laatste twee ronden van de wedstrijd. ‘Onmogelijk’ denk je dan. Maar Max zou Max niet zijn als hij in de laatste bocht voor de finish niet toch nog een gaatje vindt en zijn Red Bull aan de binnenzijde van de Ferrari maneuvreert. Derde plek. Podium. Een gejuich uit de cockpit dat volmondiger klinkt dan bij zijn overwinningen in Barcelona en Maleisië.

Driver of the Day

Maar dan. Terwijl de internationale racefans op Twitter superlatieven te kort komen over de briljante inhaalmove van de Nederlander verschijnt ineens die melding onder in ons beeldscherm. Een vijf seconden grid penalty wegens inhalen ‘buiten de track limits’. Aanvankelijk weten we niet eens wat dat betekent. Het is een maatregel die het hele weekend nog niet genomen is. Woede. Frustratie. Opnieuw staan. Niet langer juichend, maar schreeuwend tegen de TV.

Achter de schermen weet Max nog van niks. Samen met titelkandidaten Lewis Hamilton en Sebastian Vettel evalueert hij de race. Op het interactieve Twitterscherm in de drivers room druppelen de felicitaties aan het adres van Verstappen binnen. Driver of the day. Held van de dag. Smaakmaker van de Formule 1. En dan de mokerslag: meekomen jij. Het kost hem zichtbaar moeite zijn gezicht in de plooi te houden.

Mag je een coureur het podium ontzeggen?

Het is niet de eerste keer dat Max Verstappen zijn zwaarbevochten plek op het podium vlak voor de champagnedouche moet afstaan aan een andere coureur. Vorig jaar in Mexico overkwam hem precies hetzelfde. Toen kreeg de Nederlander die als derde finishte direct na afloop van de race een 5 seconden gridpenalty ten faveure van Sebastian Vettel. Verstappen zou in de laatste raceronden een bocht hebben afgesneden wat hem ‘voordeel’ opleverde in het behouden van zijn derde plek.

Na afloop van de race bleek dat Sebastian Vettel, die wél naar het podium mocht, zich ook niet volgens de regels had gedragen wat resulteerde in een straf van 10 seconden. Daniel Ricciardo, de man die als 5e over de streep ging, werd zo uiteindelijk derde.

Zo liep Jos Verstappen ooit een podium mis in Spa Het is één van de vele redenen dat er vandaag nog altijd veel discussie wordt gevoerd over de beslissing van de raceleiding. Zoveel is vlak na de race nog onduidelijk dat de vraag rijst of het zin heeft om zo ad hoc dit soort verregaande beslissingen te nemen. “De coureur in kwestie is niet eens gehoord”, liet Red Bull teambaas Christian Horner zich direct na de race ontvallen.

In vroeger tijden was het simpelweg onmogelijk om de allerlaatste videobeelden na afloop van de race zo snel te beoordelen, waardoor het regelmatig voorkwam dat er in de uren na een race nog het een en ander veranderde in de einduitslag. Zo liep Max’ zijn vader Jos Verstappen ooit een podium mis tijdens de Grand Prix van België: Michael Schumacher werd in Spa gediskwalificeerd door een te ver afgesleten bodemplaat waarna Jos alsnog derde werd.

Doellijntechnologie

De redenatie bij de FIA is simpel: Nu de techniek sneller en slimmer is, moet het mogelijk zijn om de rechtmatige winnaars op het podium te krijgen na afloop van de race. Zie het als een vorm van doellijntechnologie: het zou de sport er rechtvaardiger op moeten maken vindt de organisatie, vooral voor de fans.

Toch waren het juist de fans die na afloop van de GP Austin buiten zinnen waren van woede over zoveel onrecht. Uitgerekend in Amerika, waar het publiek een sporthart heeft dat grotendeels gevoed wordt door eergevoel en moed van dappere waaghalzen, besluit de FIA om de held van de wedstrijd zijn prijs af te pakken. Een slechter PR offensief was niet denkbaar. En dat terwijl het F1 circus de komende jaren juist meer Grand Prix’ in de Verenigde Staten wil gaan organiseren en er alles aan doet om de sport geliefd te maken. Binnen en buiten de sport had niemand er na afloop dan ook een goed woord voor over:

Niki Lauda

De reden dat de beslissing van de FIA zoveel discussie oproept heeft vooral te maken met het feit dat fans boos zijn omdat er met twee maten wordt gemeten. Puur naar de beelden kijkend kan niemand zeggen dat Max Verstappen niet inderdaad met vier banden van het circuit af is. Maar in dezelfde race doen Sainz en Vettel dat ook. Sterker nog: Lewis Hamilton stelt er op zaterdag zijn pole position mee veilig. En niemand die ons achteraf uit kan leggen waarom dat wel mag.

Slechtste beslissing ooit in F1

Niki Lauda was direct na de race gelijk zeer uitgesproken over de actie van de FIA. Hij noemt het ‘de slechtste beslissing die ooit in Formule 1 genomen is’.

This decision is the worst I’ve ever seen. He [Verstappen] did nothing wrong. We’re racing drivers, we’re not on a normal road. It’s ridiculous to destroy the sport with this kind of decision.

Lauda vertelt dat dit soort race incidenten vorig jaar nog uitvoerig besproken zijn in een drivers meeting. Daarin is afgesproken dat de raceleiding in principe coureurs zoveel mogelijk ‘laat racen’.

The stewards were there, [Jean] Todt asked everybody, Charlie [Whiting] was there, we were there, and we agreed all together that unless it is dangerous, the stewards would not interfere. Very simple. If they drive over (each other) and go upside down, only then they [the stewards] will come in. It was the beginning of last year”.

Volgens Lauda is de situatie met Max Verstappen nu de nadrukkelijke aanleiding voor een nieuwe meeting met de raceleiding. Dit dient van voren af aan besproken te worden, aldus de voormalig wereldkampioen, ‘we kunnen weer helemaal opnieuw beginnen’.

Garry Connelly

Ondertussen haalde Max Verstappen zelf gisteren hard uit naar één steward in het bijzonder, die hij in een interview met Ziggo Sport ‘gewoon een mongool’ noemde. Volgens insiders zou het gaan om Garry Connelly die vorig jaar direct betrokken was bij de beslissing in Mexico, en ook in opspraak raakte toen hij het team van Mercedes aanzette tot het indienen van een protest tegen Max Verstappen uren na de GP in Japan. Buiten medeweten van teambaas Toto Wolff en coureur Lewis Hamilton om (die al in het vliegtuig naar huis zaten) werd het protest ingediend, die furieus werden toen ze ervan hoorden. Een uur later was het protest alweer van tafel.

Een steward moet per definitie onpartijdig zijn en mag teams dus helemaal niet aanzetten tot dit soort acties. Connelly werd door de FIA op de vingers getikt, en het team van Mercedes geraakte door de hele situatie in grote verlegenheid. Nu de stewards onder leiding van Connelly opnieuw in opspraak zijn geraakt door een zeer onsportieve wedstrijdbeslissing is het dan ook nog maar zeer de vraag of de man zijn positie binnen FIA nog zeker is. Het laatste woord over de kwestie Max Verstappen is in elk geval zeer zeker nog niet gesproken, al krijgt Max zijn podiumplek er helaas niet meer mee terug.

Foto’s: Red Bull Content Pool