Infographic: hoe ‘social’ zijn de Olympische Spelen in Sochi?

Met de tweede week van de Olympische Spelen in Sochi in volle gang is het goed om eens te kijken hoe het staat met de invloed van alle sportactiviteiten op social media. Gisteren schreven we al even over de eerste analyses van Facebook, maar hoe vergaat het Sochi in vergelijking met de eerste ‘Social Olympics’ in Londen?

Wie onderstaande infographic bekijkt, mag concluderen dat Sochi het qua populariteit vooralsnog aflegt ten opzichte van zijn zomerse collega in Londen. Terwijl de officiële hashtag van de zomerspelen liefst 3 miljoen keer werd gebruikt in een tweet in de eerste 5 dagen, werden er ‘slechts’ 2.2 miljoen berichten met de hashtag #sochi2014 verstuurd in de eerste vijf dagen in Rusland.

Ook opvallend is het sentiment van de berichten die met de hashtag #Sochi2014 worden gepost. Want terwijl men rond #London2012 vooral erg positief was (84%), is liefst driekwart van alle gedeelde content rondom de Winterspelen niet meer dan ‘neutraal’. Feitelijk is het grootste virale succes rondom de Spelen in Sochi nog de hashtag #SochiProblems, maar ik vermoed niet dat dit als een positieve highlight de boeken in gaat.

Het zou mij  niet verbazen als die ‘neutralisatie’ van het sentiment op Twitter terug te leiden is naar een algemene versobering op het sociale netwerken. Meerdere artikelen en onderzoeken hebben de afgelopen maanden gewezen op de afnemende interactie op Twitter en het toenemende aantal gebruikers wat zich beperkt tot het delen van ‘neutraal’ nieuws.

Net als op Facebook blijkt overigens ook Shaun White in dit onderzoek de populairste atleet. De Amerikaanse snowboarder werd veruit het meest genoemd op netwerken als Twitter, terwijl ook zijn mislukte poging een medaille te scoren op de half-pipe de meeste retweets wist te pakken.

Klik op de afbeelding voor een groter formaat:

How-Sochi-does-Social-Infographic