Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar hoeveel kosten de bekendste logo’s ter wereld eigenlijk? Heb je enig idee wat BP kwijt was aan een complete nieuwe huistijl zo’n 4 jaar geleden? Van legendes tot keiharde cijfers: een overzicht van de prijzen van wereldberoemde logo’s!
Voor Google zijn de kosten in ieder geval nooit in het logo gaan zitten. Volgens de oplevering is het namelijk door mede-oprichter Sergei Brin in elkaar gezet in de gratis designtool Gimp. Datzelfde geldt overigens voor misschien wel ‘s werelds grootste merk Coca-Cola. Al zou dat logo weer met de hand getekend zijn door de boekhouder van oprichter John Pemberton. En wat te denken van Nike, dat zo’n $35 uitgaf aan hun – nu zo iconische – “swoosh”. Lange tijd werd dat misschien nog wel gezien als het beste koopje ooit, totdat de oprichters van Twitter voor slechts $15 hun blauwe vogel kochten via iStockPhoto.
Uiteraard zijn dit de wat goedkopere verhalen van topmerken. Een paar jaar geleden was Pepsi nog meer dan $1 miljoen kwijt aan hun nieuwe logo, terwijl in 2008 BP liefst $221 miljoen moest aftikken voor hun rebranding. Trendland heeft nu alle cijfers – verkregen via Stock Logos en Business Insider – op een rijtje gezet in een tamelijk simpele, maar desalniettemin amusante infographic.
Je vindt alle logo’s en hun prijzen hier. Wat is je persoonlijke favoriet?