De ING bank is afgestapt van het plan om advertenties aan te bieden afgestemd op het koopgedrag van haar klanten nadat consumenten in opstand kwamen. In een open brief aan alle klanten maakt directeur Nick Jue zijn excuses.
Hij zegt dat de plannen voor de proef voorlopig uitgesteld zullen worden. De proef zou bedrijven de mogelijkheid geven om advertenties aan te bieden op basis van de aankoopgeschiedenis van haar klanten. Volgens Hans Hagenaars, directeur private banking van ING, zou het een logische stap zijn richting de toekomst van gepersonaliseerd adverteren (“targeted advertising”).
Zowel klanten als consumentenorganisaties waren het hier echter niet mee eens en spraken hun angst uit over de enorme inbreuk op hun privacy. Volgens de Consumentenbond is er bovendien geen enkele wet die de verkoop van jouw data toestaat.
De ING stelde echter in eerste instantie dat het de klanten zelfs ten goede zou komen. In de brief schrijft Jue onder andere dat alle reacties er duidelijk op wijzen dat er nog veel vragen zijn over gegevensbescherming. De ING was echter niet van plan het koopgedrag van haar klanten te verkopen. De proef was juist bedoeld om klanten geld te besparen door ze persoonlijke aanbiedingen te doen, aldus Jue.
De ING heeft nu besloten de proef uit te stellen en eerst in gesprek te gaan met klanten, wetgevers, privacy-instanties en consumentenorganisaties om zo te onderzoeken hoe en of ze hiermee verder kunnnen gaan. Tot die tijd zal de proef in elk geval uitgesteld worden.
De Consumentenbond ziet het als een overwinning dat de ING geen klanteninformatie zal gebruiken voor advertenties. Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, waren de consequenties van het plan niet goed doordacht en is het vertrouwen tussen de klanten en de bank hierdoor verslechterd.