Numrush

Innovatie en startups centraal tijdens de eerste editie van NRC Live

Onlangs kondigde NRC aan zich op de evenementenmarkt te gaan begeven. Onder de noemer NRC Live: Moonshot vond gisteren de eerste editie daarvan plaats in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Met de evenementen wil NRC naar eigen zeggen ook offline relevante content aan hun lezers en tal van professionals overbrengen. Centraal thema tijdens de eerste editie was de impact van technologische ontwikkelingen op traditionele businessmodellen. Hierin bleek uiteraard een grote rol weggelegd voor tal van Nederlandse en internationale startups, en de lessen die het traditionele bedrijfsleven van de startupmentaliteit kan leren.

Onder het publiek vormde zich een bonte verzameling van diverse beroepen en sectoren, evenals op het podium. De dag werd geopend door niemand minder dan Prins Constantijn van Oranje-Nassau, die als als vice-voorzitter van de International Council of Influencers (StartupDelta) sprak over hoe hij Nederland op de kaart wil zetten als aantrekkelijke hub voor innovatieve startups.

Nederlandse steden moeten niet met elkaar concurreren, maar samenwerken. Door samenwerking kan Nederland de West Coast van Europa worden.

– Constantijn van Oranje-Nassau

Onder leiding van journalist Eva Valk gingen aansluitend Oscar Kneppers (Rockstart), Renzo Taal (Salesforce) en Jelle Prins (Uber) met elkaar in discussie over startups. Wat kunnen grote (gevestigde) bedrijven en startups van elkaar leren? Dit leidde al snel tot de nodige ophef en interactie met het publiek. Arnoud Haverlag, oprichter van de in 2012 aan PostNL verkochte startup Marvia, maakt zich zorgen over de komst van het design en development team van Uber naar Amsterdam: “Betekent dit dat jullie alle talent op dit gebied van design en development voor onze neus gaan wegvissen?”. Volgens Jelle Prins is een war on talent uiteindelijk onvermijdelijk, en bovendien een gezonde ontwikkeling voor het bedrijfsleven. Lang niet iedereen leek zich op die ontwikkeling te verheugen.

Pim van der Feltz, CEO Google NL opende zijn presentatie met een spelletje “petje-op-petje-af”, om iedereen weer even op scherp te zetten zo vlak na de pauze. “Dat doen we bij Google altijd, voor een presentatie”. Tijdens zijn betoog werd driftig meegepend met de nodige inspirerende en motiverende quotes:

  1. Tegenwoordig besluit de gebruiker wat er komt, niet de aanbieder
  2. Ideas come from anywhere (niet alleen van de baas)
  3. Focus on the user and everything else will follow
  4. Set unattainable goals and then fail well

De belangrijkste boodschap die Van der Feltz het publiek uiteindelijk meegeeft is dat Google niet bang is voor de gevestigde bedrijven en concurrenten zoals Microsoft of Apple, maar voor de kleine ondernemers die op dit moment in hun garage met vernieuwende ideeën bezig zijn. Precies zoals Google ook ooit zelf begon.

Spreker Yuri Van Geest (Singularity University en co-auteur van het boek ‘Exponential Organizations‘) zette het publiek direct weer even op scherp, met een vlammend betoog over exponentiële organisaties of ExO’s.

Het tempo waarin de wereld verandert ligt hoog. Welke keuzes liggen er in het verschiet voor de boardrooms van grote bedrijven?

Als voorbeeld noemt hij onder meer “Transform leadership”. Starbucks heeft tegenwoordig iemand van dertig jaar oud in het bestuur zitten die een jongere generatie vertegenwoordigt, zodat het bedrijf de verbinding met het hier en nu niet uit het oog verliest. Door de digitale innovatie wordt de generation gap steeds verder vergroot en daar moeten bedrijven in de toekomst steeds meer rekening mee gaan houden.

Henk Volberda, onder andere hoogleraar Strategisch Management & Ondernemingsbeleid aan de RSM Erasmus University, besprak het thema innovatiecapaciteit en businessmodellen. Volgens welk model is jouw bedrijf opgezet? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen en waar moet je dan op letten? Bedrijven zouden vaker stil moeten staan bij het vernieuwen van hun businessmodel. Dat kan in amper een paar jaar tijd volledig gedateerd zijn, en voor die tijd moet er al een nieuwe oplossing klaar liggen.

Tijdens het middagprogramma van NRC Live was er ruimte ingericht voor een unconference. In informele setting en verschillende ruimtes pitchten startups en andere deelnemers een idee dat vervolgens besproken werd met een kleine groep bezoekers. Zo vroeg Mathijs Huis in ‘t Veld zich af welk verdienmodel het beste kan werken voor zijn online marktplaats zorgvoorelkaar.com. Robbert van Geldrop werd uitgebreid ondervraagt over hoe hij een startup begon, hoe zich dat ontwikkelde en hoe (en waarom) hij het bedrijf verkocht.

Bij de borrel waren de deelnemers het met elkaar eens. De eerste editie van NRC Live was leerzaam, inspirerend en zet je volop aan het denken. Via de NRC Live event wall kun je alle reacties en foto’s die tijdens het event gemaakt werden terug kijken.