Instagram is in de VS begonnen met het verslaan van evenementen aan de hand van video’s die gebruikers op het platform plaatsen. Amerikaanse gebruikers kregen dit weekend de melding bovenin hun scherm dat ze Halloween konden beleven met video’s uit heel het land. De video’s zijn geselecteerd door medewerkers van Instagram.
De functie lijkt heel erg veel op wat Snapchat doet met Live Stories. Twitter lanceerde afgelopen maand een vergelijkbare functie onder de noemer Twitter Moments, waarbij niet alleen Twitter zelf maar ook journalistieke redacties de selectie van content verzorgde en waar naast video’s ook foto’s en teksttweets worden gebruikt.
Een woordvoeder van Instagram zegt tegen ReCode over de functie:
Dit is een nieuwe manier om evenementen en grote gebeurtenissen te volgen, op het moment dat ze plaatsvinden, door de ogen van de Instagram-community. En dit is nog maar het begin.
Hoe vaak Instagram evenementen wil gaan verslaan is onbekend. Daarnaast is het onduidelijk of er plannen zijn buiten de VS. Doordat de video’s handmatig worden geselecteerd is de functie niet heel makkelijk lokaal uit te rollen, maar internationale evenementen zouden natuurlijk wel makkelijk vanuit de VS wereldwijd kunnen worden uitgerold.