Stories zijn de nieuwe Newsfeed. En de camera is het nieuwe toetsenbord. Begin dit jaar verscheen op TechCrunch een artikel met die insteek. Nu blijkt dat een half jaar later in het geval van Facebook niet waar; daar zijn Stories mislukt. Echter: bij Facebook is de Newsfeed ook al heel lang over zijn hoogtepunt heen. Het probleem ligt daar dan ook vooral bij Facebook zelf.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Instagram Stories.Kijk je naar social media in het algemeen dan zie je dat Instagram de absolute koning is, juist dankzij zijn Verhalen. Onder jongeren blijft Snapchat dé manier om te communiceren. En laat Snapchat nou net de uitvinder van Stories zijn…
Toch valt me op dat media nog zoekende zijn naar wat ze met de functionaliteit moeten, zeker in Nederland. Op Snapchat zijn ze haast niet aanwezig en op Instagram lijken media gewoon nog niet zo goed te weten wat ze met de functionaliteit aanmoeten.
En dat is zonde! Via Stories kun je namelijk korte en krachtige video delen (allemaal 10 tot 15 seconden per stuk), die je volgers automatisch krijgen voorgeschoteld als ze die van hun vrienden bekijken. Daar komt bij dat je content niet wordt weggefilterd door algoritmes. Zowel Snapchat als Instagram schotelen hun gebruikers alle Stories voor van de accounts die ze volgen. Daar liggen dus kansen!
Voorbeelden
Stories worden niet weggefilterd door algoritmes Deel deze quoteIn de VS maakt techsite The Verge op Instagram bijvoorbeeld speciale Story-versies van zijn videoproducties. Denk aan uitleganimaties of reviews van producten. Allemaal met hun eigen, herkenbare vormgeving. Ook sturen ze wel eens redacteurs naar tech-evenementen om daar met hun smartphone via Stories verslag te doen van het evenement.
Bij de New York Times werken ze veel met afbeeldingen en tekst en vertellen ze zo op een visuele manier een verhaal. Een compleet andere benadering dan die van The Verge, maar hij past wel perfect bij de krant.
In Nederland is onder meer de NOS met hun Instagram-account NOS Kort druk bezig met Stories (kleine disclaimer: ik ben als adviseur bij dit project betrokken). Waar NOS Kort in de timeline losse nieuwsvideo’s van 15 seconden deelt, gebruikt het Stories voor uitleg bij dat nieuws. Via animaties worden actuele onderwerpen uitgelegd aan de jonge doelgroep van NOS Kort. NOS op 3 deelt de laatste tijd bijna dagelijks kleine quizjes door slim gebruikt te maken van de poll-functie in Instagram Stories.
En dan heb ik het enkel nog over hoe breed de vormen van content in Stories op Instagram zijn. Op Snapchat gebeurt uiteraard ook van alles.