Instagram werkt aan prototype om locatiedata met Facebook te delen

Instagram

Instagram werkt aan een prototype van een nieuwe privacy-instelling, waarmee het je locatiegeschiedenis kan delen met moederbedrijf Facebook. Dat ontdekte TechCrunch. Daardoor verzamelt het sociale medium je exacte GPS-coördinaten, ook als je de app niet gebruikt. Facebook gebruikt die data vervolgens voor advertenties en om je relevante content aan te bieden.

De data zou verschijnen in je Activity Log op Facebook, waar een dagelijkse kaart komt te staan van waar je bent geweest. De Location History-optie “laat Facebook-producten, inclusief Instagram en Messenger, een geschiedenis van precieze locaties ontvangen via de Location Services op je apparaat opbouwen en gebruiken”. De optie zit in de Privacy- en beveiligingsinstellingen.

Je kunt de optie wel uitzetten via de Locatie-instellingen in de app. Dan wordt er geen nieuwe informatie meer toegevoegd aan de functie. “Facebook kan dan nog wel je meest recente precieze locatie ontvangen, zodat je bijvoorbeeld content kunt plaatsen die getagd is met je locatie.”

De functie zou standaard uitgeschakeld zijn, en moet je dus helemaal zelf aanzetten. Doe je dat, dan kan Facebook bijvoorbeeld zien of jij naar bepaalde winkels of landen gaat. Op basis daarvan kan het advertenties aan je gaan tonen.

‘Geen updates’

Een woordvoerder van Facebook stelt tegenover TechCrunch dat er geen updates zijn aan de locatie-instellingen. “We werken vaan aan ideeën die met de tijd veranderen en uiteindelijk mogelijk niet getest of gelanceerd worden. Instagram slaat nu geen locatiegeschiedenis op, en we houden mensen op de hoogte van wijzigingen aan onze locatie-instellingen in de toekomst.”