Intel wil aantal vrouwen in game-industrie verdubbelen

Chipmaker Intel heeft tijdens de Game Developers Conference in San Francisco aangekondigd dat het gaat samenwerken met de International Game Developers Association (IGDA) om meer vrouwen naar de game-industrie te halen. Dat meldt VentureBeat.

Eerder dit jaar, tijdens de CES, liet Intel al weten dat het 300 miljoen dollar gaat investeren in speciale programma’s om meer vrouwen (en andere talenten) aan het werk te krijgen in de tech- en game-industrie. Met de samenwerking krijgen de plannen van Intel steeds meer vorm en inhoud.

Dat Intel de opmars van vrouwen in de game-industrie probeert de stimuleren is begonnen vanuit een ‘fout’ van het bedrijf zelf. Zo plaatste het bedrijf een advertentie boven een ‘discutabele’ column, waardoor het leek dat het bedrijf een vrouwonvriendelijk standpunt in nam. Om deze verkeerde suggestie te ontkrachten heeft Intel diverse programma’s gestart om vrouwen te ondersteunen bij het vinden van een baan binnen de tech- en gamewereld.

Om de samenwerking tussen Intel en de IGDA kracht bij te zetten heeft Intel 40 studenten op het gebied van game-ontwikkeling gesponsord, waardoor zij aanwezig konden zijn tijdens de Game Developers Conference.

Meer diversiteit in de industrie

Pete Baker, eindverantwoordelijke voor software en services bij Intel, geeft aan dat vrouwen een belangrijke rol gaan spelen in de verandering van de industrie. “We moeten niet alleen meer diversiteit in videogames krijgen, maar vooral meer diversiteit in de gehele industrie”, aldus Baker.

Volgens onderzoek van de Entertainment Software Association spelen vrouwen wel graag videogames, aangezien 48% van de gamers vrouw is. Echter blijven vrouwen flink achter op het gebied van game-ontwikkeling, slechts 22% van de ontwikkelaars is van het vrouwelijke geslacht.

Zowel Intel als de IGDA hoopt het aantal werkzame vrouwen binnen de game-industrie binnen 10 jaar te verdubbelen.