Numrush

The International 2017: De grootste esports-prijzenpot ooit

De jaarlijkse race voor de Dota 2 community om het record van de grootste prijzenpot in de historie van esports te verbeteren is deze week begonnen. De komende drie maanden wordt er toegeleefd naar The International 2017, het wereldkampioenschap Dota 2, en moet het record van vorig jaar worden verpletterd: 20 miljoen dollar!

Sinds 2013 heeft het wereldkampioenschap Dota 2 het meeste prijzengeld te verdelen. Geld dat bijeen wordt gebracht door de community van de game, die de prijzenpot massaal sponsort. Het is de reden dat 70 procent van de top 100 best verdienende esporters Dota 2 speelt en er maar liefst dertig Dota 2-miljonairs zijn.

Ook de top 10 esports-toernooien wordt qua prijzengeld gedomineerd door Dota 2. Alleen het wereldkampioenschap League of Legends van 2016 heeft zich met een prijzenpot van vijf miljoen tussen het Dota 2-geweld in die top 10 weten te vestigen. En alleen nadat ze het model van The International gedeeltelijk kopieerden.

Het succes van The International

De prijzenpot van The International 2017 staat op het moment van schrijven op bijna acht miljoen dollar. Een bedrag dat binnen een week is opgehaald. De komende drie maanden zal dit bedrag iedere minuut toenemen. Niet dankzij bedrijven die het evenement sponsoren, maar dankzij de Dota 2 community. Hoe kan dat?

Het concept is simpel. Spelers kunnen een een virtueel in-game item kopen genaamd The International Battle Pass. Dit kost 10 dollar en daarvan gaat 25 procent naar de prijzenpot. Met de overige 75 procent wordt het wereldkampioenschap en de ontwikkeling van de game gefinancierd.

Dota 2 is gratis te spelen maar als actieve Dota 2-speler kun je moeilijk om de Battle Pass heen Met de Battle Pass krijgen spelers toegang tot unieke content zoals game modi, items en uitdagingen. Daarnaast speelt de Battle Pass de komende drie maanden een belangrijke rol in het toeleven naar het wereldkampioenschap. Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van uitslagen zoals je dat met collega’s en vrienden doet bij het WK voetbal. Of het samenstellen van een fantasieteam zoals bij de Tour de France.

Dota 2 is gratis om te spelen, maar als actieve Dota 2-speler kun je moeilijk om de Battle Pass heen. Drie maanden lang zorgt het ervoor dat je spelplezier en -ervaring een enorme upgrade krijgt. Als je maar tien euro aan de game uitgeeft per jaar, dan krijg je met de Battle Pass de meeste ‘bang for your buck’. Kopen de 13 miljoen actieve Dota 2-spelers dit item, dan kom je op een prijzenpot van ongeveer 30 miljoen dollar.

De aantrekkingskracht van de Battle Pass

De Battle Pass is niet zomaar een in-game item. Door meer te spelen, opdrachten te doen of extra geld uit te geven kun je als speler je Battle Pass upgraden. Hoe hoger het level van je Battle Pass, des te meer beloningen speel je vrij. Daarom is het zaak voor veel spelers om dit item zo snel mogelijk te kopen om de komende drie maanden zoveel mogelijk waarde uit hun tien dollar te halen.

Tijdens het spelen van de game wordt je als speler de komende drie maanden continu met het feit geconfronteerd dat je nog geen Battle Pass hebt. Omdat je bijvoorbeeld niet de Siltbreaker co-op missies met je vrienden kan spelen die er wel een hebben. Of omdat de verdedigingstorens van je tegenstander er vetter uit zien. Simpelweg omdat hun Battle Passes samen een hoger level hebben. Dankzij een breed scala kwalitatieve beloningen is er voor veel spelers dan een goede reden om de Battle Pass te kopen.

De sociale impact van de Battle Pass mag je de komende drie maanden ook niet onderschatten. Denk dus aan die sociale druk om mee te kunnen doen met je vrienden. Maar ook de druk op de community om gezamenlijk het record van die totale prijzenpot voor het vierde jaar op rij verbreken. Lukt dit? Dan krijgt iedereen met een Battle Pass extra in-game beloningen. Zonder Battle Pass hoor je er dus gewoon niet bij tot en met augustus.

Trouw aan één game

Een andere effect is dat veel spelers de komende drie maanden de game actiever gaan spelen dan ze dit de rest van het jaar doen. Het in-game item is dus niet alleen goed voor Dota 2 als esport en de prijzenpot van het wereldkampioenschap, maar ook voor de groei van de game in zijn geheel.

Hoe meer je als speler in een game investeert, hoe moeilijk het is om over te stappen Ieder uur dat spelers extra in Dota 2 stoppen, steken ze niet in andere games en zo wordt de binding met het spel hechter. En hoe meer je als speler in een game investeert, hoe moeilijk het is om over te stappen. Overstappen van League of Legends naar Dota 2 of Heroes of the Storm doe je niet zomaar. Vergelijk het met dat je al je boeken hebt gekocht bij iBooks van Apple en dan overstapt op Kindle van Amazon. Een investering van geld of honderden uren laat je niet van de ene op de andere dag achter je.

In tegenstelling tot games als Super Mario en Tomb Raider die je uit kunt spelen, kun je oneindig veel tijd in esport games steken. Vaak zijn ze free to play en hoe meer tijd je erin steekt, hoe meer je eruit haalt zonder te betalen. Maar het wordt daarmee ook met iedere game lastiger om andere games te gaan spelen. Zeker als je ook je Battle Pass wil levelen voor die ene reward. Zo zie je dat veel spelers vaak trouw zijn aan één game die het grootste gedeelte van hun gametijd opslokt.

Top 10 prijzengeld traditionele sport

Wanneer de Dota 2 community dit jaar het record van 20 miljoen dollar verbreekt komen ze een stapje dichterbij de top 10 prijzenpotten van traditionele sporten. Het meeste geld wordt daar verdient met de UEFA Champions League. Daar werd in 2016 zo’n 1,3 miljard verdeeld. Ook Max Verstappen hoeft niet te klagen, want op plek twee staat de Formule 1 met een kleine 800 miljoen. De derde plek is voor het WK voetbal met 576 miljoen aan prijzengeld.

Met 20 miljoen dollar aan prijzengeld concurreert DOTA 2 met tradtionele sporten Om de top 10 binnen te komen moet The International de 45 miljoen van tennistoernooi Wimbledon passeren. Iets dat ik dit jaar niet haalbaar acht. De groei van de Dota 2-prijzenpot liep vorig jaar flink terug. Nadat de groei in 2014 en 2015 nog acht miljoen betrof, was er vorig jaar slechts een groei van twee miljoen. De grote vraag is dan ook of het record van 2016 dit jaar wordt verbroken of dat dit blijft staan op 20 miljoen dollar.

Mocht de prijzenpot van The International stagneren, dan vormt het wereldkampioenschap van League of Legends een mogelijk prikkel hier volgend jaar verandering in te brengen. Nu League of Legends het concept van de aankoop van in-game items om de prijzenpot te spekken heeft overgenomen, zal deze game dit jaar waarschijnlijk een nieuwe record voor zichzelf vestigen.

Mocht dat zo’n groot succes worden dat dit in de buurt komt van 20 miljoen dollar, dan zou er wel eens een tweestrijd kunnen ontstaan tussen twee communities. Een reden om de de nu al belachelijk hoge prijzenpotten in de toekomst tot ongekende hoogte te zien groeien.

Afbeeldingen via YouTube / Wikimedia