Internetproblemen bij Ziggo lijken vanaf nu weer opgelost

De afgelopen 3 dagen kampte internetprovider Ziggo met flinke problemen waardoor ruim 2 tot 3 miljoen Nederlanders twee avonden op rij zonder internet zaten. De storing werd veroorzaakt door een zogenaamde DDOS attack waarbij hackers het netwerk plat leggen. Gisteren kondigde Ziggo aan opnieuw een aanval te verwachten waardoor het internet bij al haar gebruikers tijdelijk niet te gebruiken zou zijn. Maar die gevolgen bleven ditmaal uit.

In een reactie laat Ziggo vandaag weten dat het nu moeilijker is gemaakt voor de hackers om toe te slaan:

Een aantal klanten is overgezet naar een nieuw, safer platform. Ook zijn er diverse andere veiligheidsmaatregelen getroffen. Als het goed is, valt het internet niet meer uit. De aanvallen kunnen nog wel plaatsvinden, alleen hebben onze klanten er dan niet of nauwelijks nog last van.

Ziggo klanten hadden afgelopen dinsdag- en woensdagavond last van de internetstoring. Een DDOS aanval stuurt via gekaapte systemen vele tienduizenden hits per seconde naar de Ziggo server waardoor deze overbelast raken. Alhoewel de aanval op YouTube werd opgeeist door hackerscollectief Anonymous is niet duidelijk waarom zij het op Ziggo voorzien hebben. In twee van de video’s wordt gerefereerd aan de slechte service die Ziggo zijn klanten levert.

Ziggo heeft inmiddels aangifte van de aanvallen gedaan maar gaat er van uit dat het nu genoeg heeft gedaan om een eventuele nieuwe internetstoring te voorkomen. Gisteren lag ook de website van Volkskrant tijdelijk plat als gevolg van een DDOS attack, maar het is niet bekend waarom precies.