Internetproviders in de Verenigde Staten hebben nu toestemming nodig om persoonlijke data te verzamelen

Inwoners van de Verenigde Staten hebben voortaan meer zeggenschap over persoonlijke gegevens die  internetproviders verzamelen. De Federal Communications Commission (FCC) heeft een voorstel daarvoor aangenomen. Klanten moeten nu toestemming geven voordat een internetprovider data mag verzamelen.

Ook zijn de internetproviders nu verplicht om hun klanten te melden welke data ze verzamelen, met welk doel de gegevens verzameld worden en met wat voor partijen de data gedeeld worden. In de Verenigde Staten waren tot dusver geen regels over hoe internetproviders data van klanten mogen gebruiken. De bedrijven gebruiken deze informatie, zoals het surfgedrag van mensen, om bijvoorbeeld analyses uit te voeren.

Internetproviders moeten nu expliciet om toestemming vragen om gevoelige data te verzamelen, bijvoorbeeld op het moment dat nieuwe klanten zich aanmelden voor een dienst. De nieuwe regels gelden niet voor websites of apps zoals Google, Facebook en Twitter.

Onder gevoelige data vallen onder meer de locatie van de klant, gezondheidsinformatie en de geschiedenis van bezochte websites en gebruikte apps. Klanten moeten hun internetprovider ook volledig kunnen ontzeggen om gebruik te maken van niet-gevoelige informatie. Internetbedrijven hebben een jaar de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen.