Numrush

Invasion of the Data Scientists: Big Data slaat toe in Hollywood

Vraag diverse mensen in je omgeving om een willekeurig plot voor een romcom of horror-film te bedenken en je hebt een grote kans dat je in grote lijnen dezelfde scenario’s te horen krijgt. Zo ook in Hollywood, waar creativiteit het soms lijkt af te leggen tegen generieke marketing. Datawetenschappers moeten nu echter voorkomen dat je script vol cliché’s komt te staan en je productie flopt in bios.

Wie als schrijver nog twijfelt over zijn script of er van overtuigd wil zijn dat hij een uniek product heeft, kan dezer dagen aankloppen bij data scientist Vinny Bruzzese. In ruil voor $20.000 dollar onderzoekt de data wetenschappers samen met zijn team je script voor potentiële valkuilen of signalen van een aanstaande knalhit.

Zijn team zet een script af tegenover een enorme database aan films en de uitkomsten van de onderzoeken onder de kijkers die gepleegd zijn. Daarnaast doet het team onderzoek onder 1.500 potentiële bezoekers: waarom zou je deze film willen zien? En waarom niet?

“Demons in horror movies can target people or be summoned. If it’s a targeting demon, you are likely to have much higher opening-weekend sales than if it’s summoned. So get rid of that Ouija Board scene.”

Het onderzoek levert uiteindelijk een onderzoeksrapport op van zo’n 20-30 pagina’s (je weet dus ongeveer wat je kwijt bent per pagina). In het rapport vinden schrijvers van alles terug, van laaghangend fruit wat geplukt kan worden om het script te verbeteren, tot het advies om hele passages of personages te herschrijven.

Uiteraard kunnen Bruzzese en zijn team ook rekenen op weerstand. Een heleboel weerstand zelfs, want een groot deel van de scriptschrijvers zien de methodiek die de datawetenschapper toepast juist alleen maar als een versterking van die generieke marketing die creativiteit soms zo de nek omdraait.

It’s the enemy of creativity, nothing more than an attempt to mimic that which has worked before. It can only result in an increasingly bland homogenization, a pell-mell rush for the middle of the road.“, aldus Ol Parker, scriptschrijver van o.a. The Best Exotic Marigold Hotel.

Een vrees die niet perse gedeeld wordt door klanten van Bruzzese. Volgens een productiemaatschappij blijven de schrijvers tenslotte altijd zelf de baas over hun script en een anonieme, Oscar-winnende, schrijver stelt zelfs dat het de beste feedback was die hij in zo’n fase van de productie had ontvangen.

Vinny Bruzzese is overtuigd van zijn bedrijf, maar snapt de terughoudende houding: “All screenwriters think their babies are beautiful, I’m here to tell it like it is: Some babies are ugly.”