In Amersfoort is vandaag online supermarkt Picnic begonnen. Het Nederlandse bedrijf is lang bezig geweest met het optimaliseren van de logistiek en vandaag kunnen de eerste klanten hun boodschappen doen via de app. Zelfs de bezorging is door de klant te plannen en bovendien gratis.
De afgelopen drie jaar hebben ongeveer 50 man gewerkt aan het concept van Picnic. De nadruk lag en ligt om kosten zoveel mogelijk te drukken, door geen fysieke winkels te openen of onnodige tussenschakels te introduceren. De app is vooralsnog alleen in Amersfoort te gebruiken, want het is waarschijnlijk niet financieel haalbaar om Picnic direct in heel Nederland te introduceren. Picnic haakt in ieder geval in op een trend die maar blijft groeien: Nederlanders kopen steeds meer online.
De Picnic-app is ontworpen met gebruiksgemak in het achterhoofd: je kunt binnen drie minuten al je boodschappen selecteren en betaling gaat snel en veilig digitaal. De app is verdeeld in tien supermarktafdelingen waardoor je makkelijk de producten kunt vinden die je nodig hebt, iets wat in de supermarkt altijd langer duurt. De app onthoudt overigens ook de boodschappen van vorige week en je kunt met een partner of huisgenoot samen een lijst van boodschappen bijhouden. En ondertussen zorgt Picnic er ook voor dat het de laagste prijs heeft door dagelijks de prijzen van 50.000 producten te vergelijken met die van de concurrentie.
Duurzaamheid
Waar gemak voor de consument voorop staat, is Picnic intern bezig om de bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk te houden. In Amersfoort rijden er nu zogenaamde ‘e-Workers’ rond, elektrische busjes die boodschappen afleveren, en verpakkingsmateriaal en legen flessen ophalen om vervolgens te recyclen. Daarnaast gebruikt met de data van de klanten om nauwkeurige voorspellingen te doen over wat er de volgende dag nodig is. Zo wordt het brood pas om 23:00 besteld zodat de foutmarge zo klein mogelijk is.