Is dit de toekomst van virtual reality?

De Oculus Rift is gelanceerd, maar net zoals vele andere (nog te komen) VR-brillen, werkt hij niet zonder een goede computer. Bovendien zit je gehele gezicht verstopt achter die ene bril, waardoor je niet meer gezellig met vrienden kunt gamen. Om die reden deed het design-bedrijf Artefect een onderzoek naar hoe VR er uit kan zien over vijf jaar, als Oculus de tweede versie van zijn bril wilt uitbrengen.

Het resultaat zijn twee concepten, die Light en Shadow genoemd worden. De twee concepten laten zien hoe VR-brillen er over vijf jaar uit kunnen zien.

Light

Het eerste concept, Light, is een kleine hoofdband die een VR-bril moet voorstellen. Waar de apparaten je nu in een andere wereld brengen die je met niemand anders kunt delen, moet dat met Light anders zijn. Light werkt samen met je smartphone, waardoor hij licht is en het comfortabel is om hem op of af te zetten.

VR Concept Light

Het geluid wordt via vibraties naar je oren geleidt (ofwel: Bone Conduction), zodat je geen grote koptelefoon op hoeft te zetten. Voordeel: je kunt de wereld om je heen nog steeds horen en dus met anderen communiceren. Een andere interessante feature is dat jouw virtuele wereld ook buiten de bril wordt geprojecteerd, zodat anderen mee kunnen kijken.

De externe display is echter niet bedoeld om alleen maar naar te staten. Het is verduisterd door een laag stof. Wil iemand in de kamer met je meegaan in de virtuele ervaring, dan kunnen ze hun smartphone pakken en een directe feed delen. Wil je met je VR-bril op de echte wereld zien, dan knijp je vlakbij je ogen om de virtuele wereld doorschijnend te maken.

Shadow

Het tweede concept is bedoeld voor mensen die zich liever wat meer afsluiten van de buitenwereld tijdens het dragen van de VR-bril. Deze variant is een soort hoodie, in plaats van een echte bril, want dit heeft al wat privacy-features die je graag zou willen.

VR Concept Shadow

Markus Wierzoch, de hoofdontwerper van dit project, legt uit: “Het gebaar van je capuchon over je hoofd heen trekken, geeft al een signaal dat je in je eigen zone zit.”

In de capuchon wordt het licht natuurlijk geblokkeerd, en dankzij geïntegreerde hardware worden de bewegingen van je ogen en je gezicht gevolgd. Je uitdrukkingen kunnen verplaatst worden naar het gezicht van een online avatar, maar ook naar andere mensen in je kamer. Sluit je de game af en kijk je door de kamer, dan kan de hoodie twee oplichtende ogen weergeven.

De hoodie bevat naast de bril ook een rugzak met een kleine computer en batterijen aan de voorkant die in de stof zijn genaaid. Daarnaast hoor je audio en heb je mauwen die stijf kunnen worden om je bewegingen te beperken. Ook zouden er nog polsbanden kunnen komen die de elektrische pulsen die door je armen gaan uitlezen, zodat ze de gebaren die je met je handen maakt kunnen detecteren. Het is echter wel een behoorlijke uitdaging om dat voor elkaar te krijgen binnen vijf jaar.

Is dit de toekomst?

Of deze concepten echt de toekomst zijn, is de vraag. Maar ze hebben wel een aantal punten benadrukt die we nu missen.

Zo zijn de huidige VR-brillen alles behalve sociaal, terwijl er vaak gewoon mensen aanwezig zijn in je kamer. Beide concepten – zelfs Shadow, die bedoeld is om alleen te spelen – houden hier rekening mee. Daarnaast maken deze concepten geen gebruik van gigantische computers, maar van kleinere varianten als je smartphone.