Is Watson Analytics een gevaar voor het beroep van data-analist?

Redactie

Het vierde deel in onze reeks over IBM Watson Analytics, waarin we ons focussen op het werk van data-analysten.

Het verder automatiseren en het inzetten van robots gaat er de komende jaren voor zorgen dat sommige banen verdwijnen. Over de impact hiervan is veel discussie, maar dat het gaat gebeuren, daar is eigenlijk iedereen het wel over eens. Deze week besteden we de hele week aandacht aandacht aan Watson Analytics, waarmee het uitvoeren van data-analyses dankzij de kunstmatige intelligentie van Watson makkelijk en toegankelijk wordt voor iedereen. Wat betekent dat voor het werk van data-analisten? Moeten die zich zorgen maken over hun baan?

IBM Watson WeekIBM Watson WeekIn deze artikelenserie gaan we dieper in op de mogelijkheden van IBM Watson Analytics: Een online data-analysetool waarmee iedereen data-analyses kan uitvoeren en visualisaties kan maken. Hiervoor maakt het systeem gebruik van kunstmatige intelligentie.Het doel van IBM met Watson Analytics is duidelijk: met een toegankelijk en betaalbaar product moet iedereen die toegang heeft tot data zelf snel en makkelijk analyses kunnen uitvoeren. En dat dat daadwerkelijk mogelijk is, lieten we gisteren en eergisteren al zien aan de hand van voorbeelden. In enkele minuten kun je de eerste interessante inzichten uit Watson Analytics halen, in de vorm van duidelijk visualisaties. En als je een specifieke vraag hebt over je data, dan kun je die in normale mensentaal aan het systeem stellen. Dat betekent dat bijvoorbeeld marketeers niet altijd de hulp hoeven in te roepen van een data-analist. Dus kunnen bedrijven die simpelweg ontslaan en een abonnement afsluiten op Watson Analytics? Nee. Sterker nog: Watson Analytics kan er juist voor zorgen dat analisten hun tijd kunnen stoppen in het werk waar zij echt goed in zijn en waarmee ze het verschil kunnen maken.

Data samenvoegen voor complexere vraagstukken

Er is geen twijfel over mogelijk dat elke professional met een goede dataset en Watson Analytics zelfstandig en snel inzichten kan verkrijgen. Dat betekent dat mensen in principe niet meer naar data-analisten hoeven te gaan voor simpele vragen.

Daarentegen zijn er ook veel complextere situaties waarbij je als bedrijf verder wilt kijken dan een aantal vragen en data grondig wilt doorspitten op zoek naar interessante inzichten. Voor een deel helpt Watson Analytics daarbij door suggesties te doen van dingen die eruit springen, maar als je nog verder wilt zoeken dan dat moet je wel weten welke vragen je moet stellen.

Daarnaast is het samenvoegen van datasets een flinke uitdaging. Hoe goed een systeem je daarbij ook bij kan helpen, je moet wel bewust zijn van wat je doet om fouten te voorkomen. Ook op dat vlak kan een professionele data-analist nog steeds het verschil maken en wint hij het van Watson Analytics.

Eigenlijk kun je het vergelijken met elk beroep waarbij professioneel gereedschap breed beschikbaar komt voor “gewone mensen”. Dankzij de tools kan iedereen aan de slag, maar tegelijkertijd blijft de vraag naar een specialist gewoon bestaan.

In principe kun je je eigen huis bouwen, maar er zijn maar weinig mensen die geen aannemer inhuren. Een klein klusje doen de meeste mensen echter wel gewoon zelf op een zondagmiddag.

In plaats van een bedreiging is Watson Analytics dus juist een kans van analisten. Het is een tool die ook hen helpt om hun werk snel en efficiënt te doen en die er voor zorgt dat ze het makkelijkste werk uit handen kunnen geven.

Kans om te starten

Aan de andere kant biedt Watson Analytics natuurlijk kansen voor bedrijven die (nog) geen data-analist in dienst hebben, omdat hier de middelen niet voor zijn of omdat een bedrijf simpelweg te klein is voor eigen analist.

Dankzij Watson Analytics hebben zij nu toegang tot de mogelijkheden van data-analyse, waar ze dat eerst niet hadden. En dat biedt ongelofelijk veel kansen in een economie waarin data steeds belangrijker en toegankelijker wordt.

De Watson Week is een samenwerking tussen Numrush en IBM. De andere artikelen uit de serie kun je hier vinden. Zelf aan de slag? Je kunt Watson Analytics gratis proberen.

numrush-watson-week-footer2