Numrush

James McQuivey: ‘Amazon heeft binnenkort microfoons en camera’s in ons huis hangen’

Op het Westergasterrein in Amsterdam startte vandaag de 8e editie van The Next Web conference: Een van de grootste Tech conferenties in Europa. Onder de keynotespeakers betrad zojuist James McQuivey het podium, een futuroloog die stil staat bij de enorme impact van technologie op onze toekomst, en de redenen waarom ontwikkelingen op dit moment zo hard gaan.

Volgens McQuivey leven we in ‘disruptive times’: Alle mechansimen zoals we die kenden gaan op dit moment op de schop. Neem bijvoorbeeld ‘De bank’: Moest je vroeger nog in de rij staan om bij een kassier je geld op te halen, tegenwoordig plug je een Square in je iPhone en ontvangt betalingen van anderen direct op je eigen smartphone.

Obstakels die dit soort ontwikkelingen jarenlang tegen gingen zijn niet langer van kracht: ‘Mensen gaan dat toch nooit doen’, ‘Het kost te veel’ of ‘We weten niet hoe we dat moeten doen’ zijn geen argumenten die vandaag de dag nog opgaan als het gaat om technologische ontwikkelingen die ons leven op dit moment drastisch veranderen.

De kosten zijn drastisch gedaald, en de mogelijkheden en ideeën exponentieel gegroeid. Maar om disruptive te zijn zul je niet alleen nieuwe projecten moeten bedenken, maar ook de processen die daartoe leiden opnieuw moeten uitvinden.

Het beste voorbeeld daarvan blijft natuurlijk Apple: Met de uitvinding van de iPod introduceerde het bedrijf ooit een nieuwe manier van muziek luisteren. Maar belangrijker dan de introductie van het apparaat, was het ecosysteem dat er voor zorgde dat de iPod uiteindelijk massaal door de consument omarmt werd: iTunes.

Eenzelfde disruptive ontwikkeling is op dit moment gaande bij Amazon, die de manier waarop we TV kijken en online shoppen de komende jaren drastisch wil gaan veranderen. Met de Dash, een barcode scanner voor in huis die uitgerust is met een microfoon, weet Amazon straks precies welke media we willen consumeren, maar ook welke producten we nodig hebben en direct zouden kunnen bestellen.

Amazon gaat nog een stapje verder, wanneer volgens McQuiney ook hun camera’s hun intrede gaan doen in ons huis. Dan wordt shoppen nog makkelijker, omdat Amazon precies weet wanneer je koelkast leeg is, en je pro-actief kan gaan helpen bij het doen van inkopen.

Eng, beaamd ook McQuiney. Want hoe zit het met onze privacy als we dit soort diensten zoveel toegang tot ons privéleven geven? Maar volgens de futuroloog betekent dat niet dat er nu direct nieuwe wet en regelgeving moet komen om dit soort ontwikkelingen tegen te gaan. ‘Mensen zullen dit zelf willen. Volgens onderzoeken geeft 89% van de mensen aan graag meer nieuwe technologie in hun leven te willen hebben’.

Volgens McQuiney is digital disruption dan ook onvermijdelijk. Zelfs diegenen die het niet willen, zullen er uiteindelijk aan moeten geloven. Want op dit moment zijn er al bedrijven dingen aan het bedenken die ons leven gaan veranderen, of we nu willen of niet.