Numrush

Japan maakt zich op voor de revolutie van de robot

Japan heeft het al eerder aangegeven, het land staat aan de vooravond van de robot revolutie. Eén van de grootste banken van het land verwelkomt een nieuwe medewerker op de vloer; Nao de robot.

Nao is een 58 centimeter lange en 5,4 kilo zware robot met een menselijke touch. De robot is ontwikkeld door het Franse bedrijf Aldebaran Robotics, een dochteronderneming van de Japanse internetgigant SoftBank.

Mitsubishi UFJ Financial Group

Eén van de grootste banken van Japan, Mitsubishi UFJ Financial Group, gaat de robot vanaf april inzetten als werknemer binnen één of twee branches. Afhankelijk van de resultaten wordt gekeken of de robot ook ingezet kan worden in andere branches.

Eerder deze week werd de robot gepresenteerd tijdens een presentatie in Tokio. Nao voerde daar zonder problemen een conversatie in het engels:

Hello and welcome. I can tell you about money exchange, ATMs, opening a bank account, or overseas remittance. Which one would you like?

Om zijn werk goed te kunnen doen is Nao uitgerust met een camera is zijn hoofd en heeft de robot een ware ‘talenknobbel’. Zo spreekt de robot 19 talen.

Daarnaast is de robot in staat om de emoties van klanten te analyseren via gezichtsuitdrukkingen en de toon van de stem. Op deze manier kan Nao bezoekers begroeten en vragen welke diensten zij verlangen.

Revolutie van de robot

De bank is overigens niet het enige bedrijf in Japan dat werkt aan de inzet van robots. Eerder liet de vice-president van Japan, Shinzo Abe, al weten dat het land aan de vooravond staat van een ware robot revolutie. In Japan loopt de beroepsbevolking snel terug en dit willen zij opvangen door robots in te zetten op de werkvloer.

Zo heeft inmiddels ook Nestle Japan laten weten plannen te hebben om een robot in te zetten als werknemer. Pepper, ook al een robot ontwikkeld door Aldebaran, zou in staat zijn om koffiemachines te verkopen aan potentiële klanten. Momenteel werkt de 1,20 meter grote robot al als winkelassistent bij een outlet voor telefoons.

Huis Ten Bosch

Afgelopen maand maakte oprichter Yoshikuni Kamichika al bekend dat het nieuwe themapark ‘Huis Ten Bosch‘ uitsluitend met robots gaat werken. Zo zullen de taken van portieren, schoonmakers en receptionistes worden uitgevoerd door robots.

Het themapark, waarin een replica van een Nederlands stadje met allerlei Nederlandse gebouwen is gemaakt, heeft ook de beschikking over een futuristisch hotel. Bezoekers kunnen via gezichtsherkenning de kamerdeur openen zonder een sleutel.

De robots zullen ondersteunt worden door maximaal 10 ‘menselijke’ medewerkers.