Numrush

Jaunt: ‘Wij willen de Netflix van virtual reality worden’

Jaunt Arthur van Hoff

Als de Nederlandse Arthur van Hoff niet in een vergadering zit probeert hij een goed voorbeeld te zijn voor zijn team, door onder andere actief mee te programmeren aan de producten van Jaunt. Van Hoff is oprichter van Jaunt en liet recent het Nederlandse publiek kennismaken met virtual reality in een uitzending van De Wereld Draait Door.

Bij Jaunt werken 65 man verspreid over twee kantoren, in Silicon Valley en Los Angels, aan de toekomst van de virtual reality-markt. Onlangs maakte de virtual reality-startup bekend dat onder andere Walt Disney 65 miljoen dollar geïnvesteerd heeft in het bedrijf. Maar wat maakt Jaunt zo waardevol in de VR-industrie? Voor van Hoff is het duidelijk: “Wij willen de Netflix van virtual reality worden.”

Het succesverhaal van Arthur van Hoff begint niet bij Jaunt, maar tientallen jaren geleden toen hij begon als ontwikkelaar bij Sun Microsystems waar hij werkte aan de programmeertaal Java. Maar ondanks dat hij werkte bij toen een enorm techbedrijf, sloeg Van Hoff de richting in die uiteindelijk leidde tot Jaunt.

Na Sun Microsystems is hij namelijk diverse bedrijven begonnen waaronder: Marimba (beursgang in 1999), Strangeberry (overgenomen door TiVo), ZING (overgenomen door Dell) en Ellerdale (overgenomen door Flipboard). Na de overname van Ellerdale door Flipboard is hij twee jaar actief geweest binnen dat bedrijf als technische directeur. Arthur van Hoff is dus een bekende naam in Silicon Valley, maar fietst desondanks nog gewoon iedere dag naar zijn werk.

Zijn meest recente bedrijf, Jaunt, is hij samen begonnen met de Deen Jens Christensen en richt zich geheel op virtual reality. De aanleiding is doodsimpel: “We probeerden de Oculus Rift DK1 en waren zeer onder de indruk van het potentieel.” Wat misschien even belangrijk is, is het dat beide heren een gigantisch gat in de markt zagen. Terwijl in de ontwikkelingsfase van de Oculus Rift gameontwikkelaars massaal aan de slag gingen met het product, beleven de grote Hollywood-studio’s achter vanwege de technische en creatieve obstakels. En dat is precies het probleem dat Jaunt tackelt.

Na de succesvolle crowdfundingcampagne van de Oculus Rift in 2012 zien veel bedrijven potentieel in virtual reality. Facebook nam Oculus Rift over voor twee miljard dollar en Sony, HTC, Google en Microsoft werken allemaal aan een VR-bril. Maar waar de nadruk voornamelijk lag op gaming, verandert virtual reality langzaam naar een platform voor allerlei content. Zo kun je uiteraard spellen spelen in VR, maar wordt er ook steeds meer 360-gradenvideo geproduceerd.

Volgens Van Hoff ligt de toekomst niet persé bij gaming of video: “Gaming, video en entertainment gaan uiteindelijk samen. Maar dat duurt nog wel een paar jaar.” Voor virtual reality (en Jaunt) gaat uiteindelijk de combinatie het belangrijkste worden.

Op de website van Jaunt kun je diverse VR-ervaringen uitproberen als je over bijv. een Google Cardboard of Oculus Rift beschikt. Je kunt onder andere genieten van een concert van Paul McCartney, de film The Mission bekijken of in een productie van ABC News zien hoe archeologen in de Syrische stad Damascus historische oudheden proberen te redden. In de onderstaande video kun je zien hoe video’s er ongeveer uitzien.

Al deze producties zijn mogelijk gemaakt door de oplossing van Jaunt: zij hebben namelijk een 360-gradencamera en software ontwikkeld waarmee filmmakers content kunnen creëren voor verschillende virtual reality-brillen. De oplossing van Jaunt is de ontbrekende stap om meer content te creëren voor VR-brillen, een gebied waar voor Jaunt enorme kansen liggen: “Er is simpelweg te weinig content momenteel.”

Om het probleem, het gebrek aan VR-videocontent, op te lossen kunnen partners van het bedrijf gebruik maken van de Jaunt ONE: een kant en klare camera om 360-gradenvideo mee op te nemen. Technisch gezien is het niet één camera, maar zijn het 24 camera’s die in één apparaat samengevoegd zijn. Volgens Van Hoff is dit niet slechts een camera voor Jaunt, maar zorgt dit product ervoor dat het bedrijf zich onderscheidt van concurrentie: “Dat apparaat is ons ‘unfair competitive advantage’ waarmee wij denken betere VR-content te kunnen maken dan anderen.”

Jaunt is overigens mede daardoor nog lang niet uitgegroeid volgens Arthur van Hoff: “Er werken momenteel 65 mensen bij ons, maar binnen een jaar worden dat er 100.” Die extra mensen gaan onder andere samenwerken met Walt Disney, het bedrijf investeert niet alleen geld, maar gaat ook actief content maken met Jaunt. Het is logisch dat Jaunt actief opzoek gaat om samen toffe content mee te maken, want de Netflix van virtual reality wordt je natuurlijk niet zomaar. Oh en de film die Van Hoff graag in virtual reality wil ervaren? “Dat is een domme vraag: The Matrix natuurlijk.”