Jawbone brengt UP naar Europese Apple Stores en lanceert Android app

Sinds Jawbone eind 2011 de productie van hun activiteitstracker UP stopte en alle producten uit de schappen liet halen is er veel verandert. Krap een jaar later deed het bedrijf een vernieuwde introductie, kocht Massive Health op en lanceerde een compleet vernieuwde iPhone app. Diezelfde app is sinds gisteren ook beschikbaar voor Android, maar belangrijker: Jawbone gaat de UP ook verkopen in Europa. De Apple Stores krijgen de primeur op ons contintent.

Naast Europa wil Jawbone in de volgende maanden de wearable ook uitbrengen in Azië en Australië. Los van de verkoop in de verschillende continenten – wat het totaal op meer dan 25 landen wereldwijd brengt – gaat Jawbone de iOS-app ook vertaald aanbieden in 11 verschillende talen. Naar verwachting zal de UP tegen de zomer ook via andere retailkanalen worden aangeboden.

De Jawbone UP, die in de Verenigde Staten voor $129 over de toonbank gaat, is wellicht nog het best te vergelijken met de hardware van Fitbit. De armband stelt je in staat om bewegingsactiviteit en slaap te monitoren, terwijl de app ook een vorm van voeding- en gevoel-tracken aanbiedt.

Bij de aankondiging van de eerste versie van de UP, eind 2010, had Jawbone absoluut het zogenaamde “first mover advantage” en kon daar zelfs van  genieten tot en met de daadwerkelijk eerste productlancering. Door productie- en ontwerpfouten moest de armband helaas dus uit de markt gehaald worden en moet Jawbone sinds hun terugkeer in november vorig jaar de strijd, op zowel design-, functioneel als prijstechnisch vlak, aan met concurrenten als Fitbit en de Nike Fuelband.

De nieuwe Jawbone UP app is dus sinds gisteren ook te downloaden voor Android. Het bedrijf heeft echter nog geen uitspraken gedaan over een mogelijke app voor Windows-telefoons of Blackberry.